Ebbas dagbok

Alla inlägg under oktober 2009

Av Ebba Eriksson - 30 oktober 2009 23:30

Ikväll var vi på ett riktigt häftigt ställe. Det heter Mc Menamins och finns på lite olika platser här i Portland och Seattle. Just detta Mc Menamins är byggt i en gammal skola och de har försökt bevara skolkänslan i byggnaden. Överallt på väggarna hänger vacker konst och i varje liten vrå finns det någon ditmålad detalj.  Många av målningarna visar hur skolan såg ut tidigare men det finns också tavlor som är väldigt surrealistiska. Sånt gillar jag! Till Mc Menamins kan man gå om man vill ha ett trevligt ställe att bo på under några nätter (de gamla klassrummen är ombyggda till hotellrum), äta riktigt god mat, se en bra film, ta en fika, lyssna på livemusik, sitta i en bar, titta på konst eller bara umgås med människor.  Där finns också en utomhuspool (uppvärmd), en stor eldstad utomhus där man kan sitta och mysa, ett eget ölbryggeri, kafferosteri och de gör även sina egna viner.

Vi var där ikväll för att äta middag. Det var fantastiskt gott. Jag åt lax med hasselnötssås, vildris och stekta morötter. Det smakade gudomligt! Det var så gott att äta fisk igen, det var verkligen länge sen jag gjorde det.

Jag skulle så gärna vilja dela med mig av stämningen och känslan som var inne på Mc Menamins. Det kändes lite som att vara på läger där man övernattar inne i en skola. Alla var så himla glada och det fanns många intressanta människor att titta på. Ikväll var det dessutom Halloween fest i ett av klassrummen så vi såg många intressanta figurer t.ex snövit, liemannen, indianer, monster, katten i hatten m.fl Överallt var det så fint dekorerat, möblerat och utsmyckat. Det är verkligen ett ställe dit man kan gå för att ha roligt tillsammans med trevliga människor. Jag hoppas jag kommer dit fler gånger.

 

Ett av konstverken. Dock inte det jag gillade mest, men det var ändå en mycket fin tavla. De flesta av målningarna hade något med skolan att göra. Hela autmosfären där inne var så läcker tack vare att det var en så gammal skolbyggnad, alla glada människor och all fantastisk konst.

Av Ebba Eriksson - 30 oktober 2009 22:15

Idag var det dags att ta på Fairy-utstyrseln igen, för det var Halloweenfest på Linneas skola. Linnea var ûbersöt i sin Chickendräkt. Hon och hennes mamma gjorde succé i sina matchande outfits.

 

Av Ebba Eriksson - 29 oktober 2009 23:30

Idag har jag, Linnea och Annali varit hos Melanie hela dagen. Det har varit en dag fylld av lek och bus.

-

På kvällen åkte jag och familjen Smith till Costco som är världens största speceriaffär. Där kan man hitta allt från widescreenTV till kläder, till potatis till böcker till sprit till värktabletter. Vad Castco är mest känd för är att allt där kommer i bigpack. Och  då är det inte stort, det är exra stort! Man kan inte köpa en liter mjölk, de kommer i 5 liters förpackningar och bröden är ihopbuntade tre och tre. Det är helt sjukt! Folk kommer ut med proppade vagnar av stora förpackningar.

Jag har alltid haft den oförskämda nyfikehetn av att titta ner i människors kundvagnar för att se vad de handlar. Jag tycker det är väldigt intressant för det kan beskriva personen bakom kundvagnen så mycket. Idag kunde jag bara inte hålla mig från min fula vana och jag tittade (nästintill stirrade) ner i folks kundvagnar. Vissa hade fullt med godis, cupcakes, pajer och tårtor andra kom med en TV, ett par skor och ett jätte pack flingor. Vissa hade proppat vagnen full med pizzas, snacks, candybars och toppat med vitaminer och kosttillskott i alla dess former. Idag kändes det som om många av mina fördommar om Amerikaner visade sig vara sanna. Allt här är större än hemma (så även människorna), för att vara lite hälsosamma proppar de hellre i sig konstgjorda vitaminer än att dra ner på snabbmaten och amerikaner gillar när allt finns att köpa på ett och samma ställe. Jag har alltid varit imot fördommar, men det är skrattretande vad många av mina fördommar som verkligen stämmer.

Av Ebba Eriksson - 28 oktober 2009 23:30

Nu ikväll haft vi haft ”Pumpkin carving”. Det var riktigt roligt! Det är väldigt svårt och klurigt att skära i pumpor, men med lite tålamod går det bra. Det var jag, Christine, Kevin, Linnea, Melanie, Ron, Denali och Kathy som hjälptes åt och det blev riktigt coola pumpor!

 

Min lilla flick-pumpa.

Christines traditionella pumpa.  

Min "happy-pumpkin"

  Kevins "scary-pumpkin"

   

Av Ebba Eriksson - 28 oktober 2009 22:30

Efter att ha tagit Linnea till skolan imorse kom Kathy och John och hämtade upp mig i deras Volvo.  Vi skulle ut på utflykt! Vi åkte västerut längs Columbia river. Vi följde en gammal riksväg som var väldigt smal och slingrig och ledde oss upp bland bergen. Vi stannade vid två underbara utkiksplatser där vi kunde titta ner på den stora mäktiga floden och på andra sidan den kunde vi se Washington.  Det var väldigt häftigt! Man känner sig så fri av att stå högt upp och kunna se flera mil bort.

-

Nästa stop var ett av de många vattenfallen som finns i Oregon. Jag blev trollbunden. Det var så otroligt vackert och fridfullt att stå och titta på medans vattnet störtade neråt. Jag insåg att vattenfall inte gör sig speciellt bra på kort så jag tycker att alla ni där hemma måste ta och komma hit och uppleva ett riktigt vattenfall. Vi fortsatte en bit och kom till Multnomah falls vilket är det största vattenfallet i Oregon och det näst största i USA. Det var så läckert! Det var verkligen otroligt att se eftersom berget (som egentligen är en stor sten) löper tvärbrant upp och vattnet kommer forsande ner i en väldig fart.

-

Nästa stop var en tunnel som man har byggt rakt igenom en jättesten. Det är verkligen fascinerande.  Därefter stannade vi för att äta lunch på ett litet cafe. Vi åt sandwiches tillsammans med chips och till efterätt blev det en kula glass.

-

Vi fortsatte vår färd och stannade vid Boneville dam som är en stor dam i Columbia river. Där gick vi in i ett museum som visade hur dammen och kraftverket byggdes och hur man gör för att få fiskarna att komma igenom dammen. Vi fick också gå ner en bit och titta på fiskarna i dammen genom stora glasfönster. Det var läckert! Christines bror Kenny jobbar där, men synd nog för oss var han inte där idag. I vanliga fall sitter han där och räknar fiskarna som finns i dammen (jag tycker inte det låter som ett jobb som kan gå till världshistorien för att vara mest spännande, men det har säkert sin tjusning).  Efter det så åkte vi en liten bit till för att titta på et fiskplantage. Där fick jag se de största fiskarna jag någonsin sett. Det var Störar (har aldrig hört talas om dem förut). Det såg mer ut som hajar tycker jag, men utan huggtänder och ryggfena. De var groteskt stora.

-

På väg tillbaka mot Portland tog vi en kaffe i bilen och pratade om allt vi sett. Jag fick följa med hem till Kathy och John för att äta lite middag. Det var lite stressigt eftersom vi skulle skära pumpor på kvällen så vi beställde pizza och åt den tillsammans med grönsaker från deras trädgård.

-

Kathy och John är så underbara människor. De är genuint snälla och gör allt för att alla ska ha det bra. De är ett så väldigt fint par och deras kärlek lyser upp runt kring dem.  Jag är så glad att de tog med mig idag så att jag fick se lite mera av vackra Oregon.

 

Ebba, John och Kathy vit Mo

 

   

Vattenfall blir aldrig lika fantastiska på bild som dom är i verkligheten.

   

     

   

Av Ebba Eriksson - 27 oktober 2009 23:30

Idag har Kathy varit här och vi har hjälpts åt ta hand om småflckorna. Vi gick en liten promenad till parken på förmiddagen och så har vi lekt en massa. Efter att ha försett dem med lunch och bäddat ner dem för middagslur spelade jag och Kathy lite kort. Det var roligt!

-

Idag fick jag tillfälla att prata lite med Peter och mamma på Skype. Det var härligt. Jag pratade också med Johanna på skype idag. Det var så länge sen och vi hade så mycket att ta igen. Vi hade en trevlig och välbehövd pratstund på 2 timmar och 15 minuter. Så nu känns det som om jag är i balans igen;)

-

En rask promenad han jag också med idag. Med Melissa Horn i öronen och en karta i hand vandrade jag runt i mörkret bland alla Halloweendekorerade trädgårdar. Lite läskigt, men också mysigt.

-

Imorgon ska jag få följa med Kathy och titta på Colombia river och stora vattenfall. Det ska bli väldigt spännande och roligt!

Av Ebba Eriksson - 26 oktober 2009 22:30

Keep on dreaming

-

A dreamer knows how to look at the world. A dreamer knows how to see all the kindness, beauty and happiness that are around us.


Dreams can lead us into another world. Dreams can lead us into new adventures. Dreams can lead us from Sweden, to Florida and up to Portland. Dreams can teach us how to appreciate even the tiniest gifts in our lives.


Keep on dreaming - keep on searching- keep on finding. And when you´ve found it - dream some more.



 

Av Ebba Eriksson - 26 oktober 2009 22:15

Idag har jag fixat min Halloween kostym! Det var ganska enkelt faktiskt, när jag väl kom på vad jag ville vara. Jag tog  med mig min underbara lila studenklänning hit "Just in case" (eller mest kanske för att jag helt enkelt inte kunde lämna kvar den hemma). Jag funderade vad jag skulle kunna få för användning av den här i Portland och kom på att det är en perfekt "Fairy"-klänning. Så tillsammans med en par nyinöpta vingar, en tiara, lite glittrig eyeliner och ett trollspö (som jag lånat av Linnea) blev det en underbar Fe-outfit. Så nu ska jag vara Den goda Fen på Halloween.

-

Jag fick chansen att prova min utstyrsel idag på Linneas musiklektion. Alla skulle vara utklädda i sina Halloweenkostymer så Christine satte på sig sin Chickendräkt, Annali sin Leopardräkt, Linnea skulle egentligen vara Cinderella men idag ville hon hellre vara Chicken hon också och jag klädda upp mig till den goda fen. Ni kan inte förstå hur urgullig Linnea var i sin lilladräkt. Hon hade gula små fötter och ben, vita fjädrar som täkte hela hennes överkropp och en näbb uppe på hennes huvud. Inte någ med det så satte hon på sig sina rosa solglasögon så hon var garanterat den coolaste kycklingen i världshistorien. På musiklektionen var barnen utklädda till nycklipigor, ankor, häxor mm. De var så söta!!

-

Nu ikväll var vi över till Melanies för att fira hennes födelsedag. Jag har ätit så mycket jag nu sitter här och mår illa. Det var så gott! De hade bestöllt mat från Melanies favoritrestaurang som är en asiatisk restaurang. Efter maten fick vi tårta och kakor och kaffe och godis och nötter. Oj oj. Av mig fick Melanie drömmar och en drömtårta som jag bakat. Det blev väldigt uppskattat! Vi han inte med att skära våra pumpor så det får vänta till onsdagkväll.

-

Hm, 22.15 Jag kanske ska försöka gå och lägga mig tidigt för en gångs skull.

Nej, varför det?

'

 

Vi provade några Halloweenkostymer. Här är Annali som en liten blomma.

 

Annali som leopard.

 

Linneautklädd till blomma.

 

Födelsedagsbarnet Melanie som fyllde 30 år förra onsdagen.

 

Annali, Kevin och Christine hemma hos Melanie.

John och Kathy. Notera den runda höga kakan på bordet. Det är en norsk Kransekaka som Kathy gör till alla som fyller år. Den har en amerikansk, en norsk och en svensk flagga i toppen.

 

Kenny tillsammans med Unkle Robert.

   

Kusinerna Linnea coh Denali. :)

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards