Ebbas dagbok

Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Ebba Eriksson - 5 oktober 2010 18:56

Det känns märkligt nu när barskolan är slut. Det blev så snabbt min vardag att gå dit och jag hade så väldigt roligt där, men jag ska inte vara bitter nu. Jag ska tänka på allt jag fick ut från det och jag ska försöka förstå att var sak har sin tid och nu är det dags för nya utmaningar. Det är galet att jag har varit här Barca i 5 veckor nu. Tiden går så fort, men samtidigt har jag kommit in så mycket i det här livet nu att jag sällan tänker på hur mitt liv var i Sverige (förutom att jag ofta tänker på min familj och mina vänner förstås, ni är alltid med i mina tankar).

.

Idag var första dagen på jobbet som telefonförsäljare på OneContact. Vi började klockan 12. Trots att jag redan varit där en gång så åkte jag för långt ned bussen och fick ta taxi en bit tillbaka – med det går ju att göra så också….

Det var mest bara information och utbildning idag. Det känns egentligen inte som ett jobb för mig. Jag tror att jag är mer en servicemänniska än en försäljare. Men jag ser det från den ljusa sidan: det är alltid bra att kunna vara en bra försäljare så jag ska satsa på att lära mig och att utvecklas som person, jag kommer garanterat träffa många härliga människor och få fler vänner och jag kommer få in lite pengar (har inga stora förhoppningar på provision dock).

Det var intressant idag och människorna som också började idag verkar schysta. Imorgon ska vi skaffa NIE-nummer och Socialsecurity nummer. 

Av Ebba Eriksson - 5 oktober 2010 18:53

I lördags var jag, Bella, Elin, Julia och Matthias på IKEA. Det var väldigt roligt! Vi träffade också på Greig och Rebecka där. Jag blir alldeles fascinerad av IKEA. Det ser precis lika ut vart i världen man än kommer. Det enda som skiljer lite är maten: i USA får man pommes frites till köttbullarna om man vill och i Spanien kan man få Salsa till dem och så kan man köpa sig en öl till maten.  I övrigt är allt lika. 

.

Vi handlade en hel del grejer till lägenheten, bl.a nya glas, sängkläder, tavlor, ljus, mattor, tofflor, handdukar. Det var riktigt skoj att vandra runt längs gångarna och leta rätt på saker vi behöver.

.

IKEA är verkligen det ställe man ska till om man känner längtan till Sverige. Allt är så svenskt! I bokhyllorna har de till och med svenska böcker, man kan hitta Martin Timell, Tina Nordström och en massa gamla svenska böcker där i hyllorna.

Vi var där till sju på kvällen och då hade vi fyllt 2 stora kundvagnar. Jag, Elin och Bella fick inte plats i bilen så det blev buss för vår del. Väl hemma fixade vi med allt som vi handlat och Julia flyttade ut ur sitt rum och Linnea flyttade in. Sedan gjorde vi en god middag bestående av Risotto.

.

Efter middagen fixade vi oss, spelade kort och blandade drinkar. Vid 2.30 bestämde jag, Elin och Emma oss för att gå ut. Så vi gick till Plaza Real. Först var vi in på en bar som ligger uppe i en lägenhet och är riktigt mysig och sedan var vi till en nattklubb som spelar så himla bra musik. Vi dansade flera timmar. När klubben stängde vid 7, gick vi tillsammans med några spanjorer, som vi bekantat oss med, och köpte kebab. Vi var hemma igen klockan 8 på morgonen….

…..

                      

             

Av Ebba Eriksson - 5 oktober 2010 18:40

Det har hänt så otroligt mycket sedan jag sist skrev. Helt galet mycket! För er som inte orkar läsa allt så kommer en punktlista här, så att ni snabbt och enkelt uppdatera er över mitt liv här i Barca och för er som är lite mer nyfikna kan ni ta er tid och läsa igenom resten också.  

.

Vecka 39

  • -  Barrunda med klassen- som, tro det eller ej, inte slutade på sjukhuset som sist…
  • -  La Merce - En stor festival här i Barcelona med musik, fyrverkerier trummor och en livsfarlig parad där folk sprutar eld på varandra.  
  • -   Sista veckan på barskolan var så sjukt rolig! Vi fick stå mycket bakom baren och träna inför examen.  Jag lyckades få 100 % på ett av träningsproven och blev väldigt stolt!
  • -   Det var strejk här i Barcelona i onsdags och det var helt galet. Polisbilar körde runt runt med sirenerna på här på gatorna, stor vans med insatsstyrkor blockerade vägarna, människor kastade sten, soptunnorna låg utvälta på gatorna, trummor och visselpipor ljöd över hela staden och på nått konstigt vis hamnade jag längst fram i ledet….
  • -          I onsdagskväll jobbade jag på ett cocktailparty på en businessclub. Jag träffade många spännande människor och knöt några riktigt värdefulla kontakter.  Kom hem med fickorna fulla av visitkort och en Cava-flaska (inte i fickan förstås).
  • -          Vi har fått en ny ”roomie”. Linnea har flyttat in till oss! Känns verkligen jättekul!
  • -          Min goda vän Elin har kommit på besök och vi är mycket glada att ha henne här på Ferlandina.
  • -          Examen!! Det var superkul! Jag var nervös och gjorde en del missar som jag i vanliga fall inte skulle ha gjort. 94 % fick jag på det praktiska provet vilket är långt över godkänt så jag är mycket nöjd. Nu är jag en äkta bartender!
  • -       Vi hade en fantastisk examensmiddag tillsammans i fredags och en lång lång natt på nattklubbarna här i Barcelona.

.

.


Barrunda:


Eftersom att regnet hindrade oss från den senaste barrundan skulle vi göra ett nytt försöka förra fredagen. Jag och några av tjejerna träffades lite innan och gick och åt pizza sedan mötte vi upp resten och klassen samt den engelska gruppen vid Plaza Cataluna.  Vi började med att gå till Qbar som var ett funky litet ställe med mycket goda drinkar. Där hängde vi ganska länge innan det var dags att gå ner till en shotbar nere vid hamnen.

Shotbaren var ett galet ställe som var proppat med folk och bardisken brann ständigt då bartendrarna satte eld på shotsen.  Vi smakade några riktigt spännande shots, jag tackar dock gud att jag inte tog en Monika Lewinski.

Efter shotbaren vandrade vi runt ett tag i Barcelona.  Eftersom det var en stor festival i staden så var dem mycket folk ute på gatorna. Till slut så hamnade vi i alla fall på nattklubben Roxy, där vi känner oss som hemma eftersom det är där skolan ligger. Vi var där och dansade till tidigt på morgonen. Det var en rolig natt. 

          

Helgen:  

-          Förra helgen var det Le Merce här i Barcelona. Det är en stor fest som firas till minne av ett av Barcelonas skyddshelgon. Det var saker som höll på hela tiden här i staden i hela 3 dagar. Det var dans, musik, trummor och glada rop på gatorna både dag som natt.  En stor karneval med tusentals människor som alla spelade på trummor marscherade runt i centrum hela lördagen, det var otroligt mäktigt. På alla stora torg stod det scener och där hölls konserter och dansuppträdanden. Det var många kända artister här och på alla smågator stod gatumusikanter som spelade musik från världens alla hörn. Jag tycker det är fantastiskt roligt att alla människor går ut på gatorna och det är festligheter vart man än går - som grillnatta fast gånger 10 miljoner.

.

På lördagkvällen var det en eldkarneval som var bland det galnaste jag någonsin sett! Folk sprang omkring på gatorna med gigantiska tomtebloss som sprutade eld och blixtar över alla människor. De som var med i karnevalen bar heltäckande kläder och skydd för ansiktet. Om man var där och tittade på blev man varnad och ombedd att sätta på sig skyddande kläder och inga barn fick vistas i närheten.  Jag och Linnea vågade oss dit för att titta på, men det var läskigt måste jag säga. Vi stod först på ganska lång avstånd och tittade på men gick allt närmare och tog skydd bakom bredaxlade människor. Vi var helt fascinerade över hela tillställningen. Det var folk som hade byggt upp stora drakar och hästar som de sköt framför sig och som sprutade blixtar. Det var inte bara det att det var så många människor med och arr de sprutade så mycket eld, de höll också på så länge. I flera timmar vandrade de längs alla gator och dånet av trummor och raketer gjorde att man var tvungen att hålla för öronen.  Vi brände oss inte, som tur var.

.

Senare på lördagkvällen gick vi till stranden för där skulle de en fyrverkeriföreställning. Det var så otroligt häftigt att sitta där på stranden tillsammans med tusentals människor och titta upp på månen och på färgsprakande fyrverkerier. Det var maffigt och något att tänka tillbaka till om några år.  

Efter showen var det ett band som började spela på strandpromenaden. De var väldigt bra (jag köpte t.o.m deras skiva). Vi dansade där på strandpromenaden och rätt som det var träffade vi på Emma. Jag, Linnea och Emma gick hem till bartjejernas lägenhet för att sätta på oss lite mer kläder och för att göra mojitos (världens godaste!) och därefter gick vi tillbaka till stranden igen. Vi satt där och snackade och lekte lekar. Julie, Bella och Bellas syster Sara kom också och gjorde oss sällskap. I flera timmar satt vi på stranden. Sedan var meningen den att vi skulle på en nattklubb, men det blev inte av så vi åkte hem till Ferlandina och spelade lite kortspel och gick och lade oss ca kl 8.00…

.

Vi sov läänge på söndagen, vilket var mycket skönt. Jag och Linnea gick i lite affärer på eftermiddagen och på kvällen fixade jag och Bella en supermysig middag för Bellas mamma, morfar och syster (och så Emma förstås). På menyn var det följande: Förrätt: rostat  bröd med mango, avokado och getost. Varmrätt: Risotto med lök, paprika och russin och till efterrätt var det frukt i ugn med vitchokladtäcke.  Mums vad gott det var! Och väldigt uppskattat. Det var en mysig kväll. 

  

      

          

              

Bartenderskolan:

Det har varit fantastiskt roligt på barskolan i veckan. Redan på måndagen hade jag ångest för att det skulle ta slut. Jag ville vara kvar där tillsammans med alla! Vi lärde oss en del nya drinkar och shots och så fick vi stå en hel del bakom baren och träna inför examensprovet.  Jag älskade varje minut jag fick stå där och slänga runt med flaskorna och frihälla. Jag lyckades få 100 % och 99 % 2 av gångerna som vi övade inför provet och jag kände mig riktigt stolt. 

                            

Strejk:

I onsdags var det strejk i hela Spanien. Spanjorerna strejkade för att få bättre arbetsvillkor. Nästan alla affärer var stängda och inga bussar eller tåg gick på hela dagen. Jag fick en chock då jag skulle gå till skolan och det var människor och liv överallt. På min väg till skolan går jag förbi Plaza de Cataluna och där cirkulerade polisbilar i en väldig fart och människor stod överallt på alla vägar så att inga bilar kunde komma förbi. Det låg också soptunnor mitt på gatan och människor kastade sten. När jag skulle ta mig över en gata kom det en stor svart skåpbil och stannade mitt framför mig. Ut från den hoppade det ut 8 st fullt munderade polismän med hjälmar, säkerhetsvästar och pistoler. Alla kastade sig ut ur bilen, slängde iväg ett staket som låg som ett hinder över gatan och så hoppade de in i bilen igen och körde iväg. Helt absurt.

.

På nästa gata som jag skulle över stod det 10 sådana skåpbilar parkerade. Precis när jag tait mig över gatan rivstartade de och körde iväg med tjutande sirener.

På kvällen skulle jag ta mig till stället där jag skulle jobba. Jag var tvungen att korsa en hel del stora gator. Överallt stod poliser och människor var som galna. På den gatan där huset låg där jag skulle jobba var den stora strejkparaden och jag var tvungen att ta mig igenom den. Jag gick längs sidan så länge jag kunde med till slut var jag tvungen att gå rak igenom. Helt plötsligt inser jag att jag är längst fram i ledet! Herre gud, jag leder strejkparaden! Det var trummor överallt omkring mig och människor med banderoller och visselpipor. Helt galet! Jag lyckades i alla fall ta mig igenom till slut och kom fram till the Business club.

.

    

Onsdagkvällen:

Min lärare Nicklas behövde två elever som kunde åka och jobba på en businessclub på onsdagkvällen och han valde ut mig och en norsk kille från den andra gruppen. Det var meningen att det skulle vara ett cocktailparty och att vi skulle hjälpa till med drinkarna men p.g.a strejken som var i det här landet så gick det inte. Istället blev det Cava-kväll. Så jag och Audun fick servera Cava och torka glas mest hela kvällen. Det var riktigt roligt faktiskt och jag träffade en hel del intressanta människor som jag pratade en hel del med. När jag kom hem hade jag fickorna fulla med visitkort. Klubben var i ett flott hus med baren där nere. Dit kom affärsmänniskor för att ha möten, för att mingla, jobba lite, ta en drink eller läsa en bok. Jag tror och hoppas att jag kommer få jobba mer där.

.

Examen:

Examensdagen var på torsdagen och eftersom jag jobbade på onsdagkvällen fick jag lite sovmorgon, men trots detta vaknade jag 8.00 och var helt klarvaken. Jag fixade mig och åt en lång mysig frukost. Jag kände mig väl förberedd när jag vandrade längs La Rambla till skolan. När jag kom dit hade vissa redan börjat med sina prov och jag satte mig ner för att göra det skriftliga provet. Det tog lång tid och det var många kluriga frågor, men det gick bra. Sedan tog det flera timmar innan det var dags för min tur att göra det praktiska provet. Jag var nervös och spänd men försökte lugna mig och intala mig själv att jag ju faktiskt kunde det här. Sedan var det dags: 18 drinkar på 18 minuter! Tiden flög iväg och helt plötsligt hade jag 18 drinkar framför mig. Jag hade gjort en del småfel som drog ner mina poäng. 94% slutade jag på. Till en början blev jag missnöjd eftersom jag vet att jag kunde ha fått 100 %, men nu känner jag mig stolt över att jag gjorde så bra ifrån mig som jag gjorde. Jag har lärt mig så mycket som jag inte hade en aning om för bara 4 veckor sedan. Jag har fått en helt annan självkänsla och jag tycker det är så himla roligt att stå bakom baren.  

.

Efter provet stannade jag och några till kvar för att hjälpa till att städa och vi bjöds på fria shots och öl. Det var tråkigt att lämna Roxy, vi har haft så mycket skoj där. Nicklas gör verkligen ett fantastiskt jobb, han är alltid så sprallig, han får en att prestera bra och han är en helt fantastisk lärare!

.

På kvällen var vi nere i Barcaloneta och blandade drinkar och sedan gick jag, Emma, Linnea och Julie på Zahara. Där träffade vi några killar som jobbade på en båt. Vi satt länge och snackade med dem och sen gick vi ner på stranden för att fortsätta snacka. Vi var där länge och hade det mycket trevligt. Vid 4-tiden började vi frysa så då gick vi hem för att sova. 

  

Fredag:

Jag sov länge- härligt härligt! På eftermiddagen anlände min kära vän Elin som spenderat 2 månader i Madrid och nu är här för att uppleva Barcelona. Det känns så kul att ha henne här hos oss på Ferlandina! Vi han bara umgås i några timmar innan det var dags för mig att dra till Barcaloneta och sedan åka iväg på examensmiddag. Men Emma och Elin verkade finna varandra på en gång, så det verkade inte som att jag behöver ha dåligt samvete för att jag inte kunde umgås med min vän hennes första kväll här.

Examensmiddagen:

På fredag kväll var det examensmiddag. Jag, Tina och Linnea träffades uppe i Tinas lägenhet i Barcaloneta och drack Cava och snackade innan det var dags att dra vidare till restaurangen. Jag älskar den lägenheten som Tina bor i, den har en magisk utsikt över hela hamnen och staden.

Examensmiddagen var på en mysig restaurang som heter The Legs. Vi blev bjudna på både mat och dryck hela kvällen. Vi fick otroligt mycket mat och den var fantastiskt god.  4 gånger kom de in med olika förrätter, bl.a räkröra på rostat bröd, en sallad, och en massa musslor. Jag har aldrig gillat musslor, men de här var verkligen jättegoda. Till varmrätt blev beställde jag kycklingspett. På det blev det efterrätt och kaffe. Sedan var jag så mätt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.  Vi hade en mycket trevlig kväll och det var så kul att umgås med alla som jag varit tillsammans med den senaste månaden.  

.

Efter några timmar tog vi alla taxi ner till Port Olympic för att klubba. Vi började med att gå in på nattklubben Pink. Där dansade vi och drack Champagne och sedan gick vi över till Opium. Vi dansade hela natten lång. Det var fantastiskt kul! När vi med trötta fötter vandrade hem över stranden var klockan närmare 6.00

.

En otroligt härlig kväll med fina människor! Jag måste tacka alla för den här fina månaden. Jag har haft det galet roligt och jag har lärt mig så mycket, inte minst om mig själv. Jag har insett att jag klarar mycket mer än var jag tror och att det finns oändligt många möjligheter för mig just nu. 

        

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards