Ebbas dagbok

Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Ebba Eriksson - 6 oktober 2010 23:22

Det kanske låter som att vi festar och super mest hela tiden här. Visst, vi går ut flera gånger i veckan, men många gånger när man går ut här behöver man inte dricka. I Sverige är det nästan självklart att man dricker så fort man går ut på krogen, men här är det viktigare med sällskapet man är med. Vi kan gå och sätta oss någonstans och ha väldigt trevligt helt utan alkohol eller bara över ett glas vin. Och att gå till en nattklubb behöver inte heller betyda att man super sig redlös, det betyder att man går ut, lyssnar på bra musik, umgas med trevliga manniskor och dansar!


  

Av Ebba Eriksson - 6 oktober 2010 23:09

Idag var det utblildning på One Contact. Jag som ska jobba med com hem fick redan på en massa saker om företaget och skulle lära mig en massa kampanjer, priser och funktioner. Det är galet mycket att hålla reda på. Jag tror det blir en hel del pluggande ikväll.

Jag fick sitta och samlyssna med en kille som heter Emil. Han var en jätteduktig säljare och sålde på bra. Det var en del kunder som var väldigt irriterade på en gång (som förväntat) men det var också många som var intresserade och gärna ville höra vad han hade att säga. En sak är klar, jag kommer aldrig någonsin att vara kort eller snäsig åt en telefonförsäljare som ringer mig.

Imorgon ska vi få göra lite samtal själva. Det ska faktiskt bli spännande.  Jag ska satsa på att sälja tokmycket så att jag får en massa provision!

.

Efter jobbet kom jag hem och Elin hade gjort jättegod pasta så vi åt tillsammans och det var så mysigt! Ikväll blir det en lugn kväll, med lite plugg och kanske en film J

Av Ebba Eriksson - 6 oktober 2010 22:51

Igår var en av de värsta dagarna i mitt liv. Helt galet var det! Igår var dagen då jag insåg hur otroligt ineffektiva katalaner är, var dagen då jag köade i 6 timmar, svor över de Spanska systemen – igår var dagen då jag skaffade mig ett NIE-nummer….

.

Vi hade blivit tillsagda att stå utanför polisstationen klockan 7.00 och vänta där tills den öppnade klockan 9.00.( Jag var där 7.30 pga en att jag inte hittade någon bisingstation till min cykel). När jag kom var det redan lång kö. Framför mig i kön stod en svensk tjej, Mona, vi började på att prata så tiden gick ändå ganska snabbt. Jag hade lite flyt för Mona hade ett extra formulär i väskan, så istället för att fylla i formuläret inne på stationen kunde jag göra det ute i kön och var på så vis klar när dörrarna öppnades. Jag trodde då att det här skulle ju gå på en grisblink – men ock så fel jag hade….

.

Jag fick nummer 50 inne på polisstaionen och inte förrän 2 timmar och 15 minuter senare stod det en röd femma och en röd nolla på den stora tavlan i taket och jag fick gå fram med mitt pass och med formuläret. De hade ingen brådska alls människorna som jobbade där. Det var endast 2 personer som satt bakom disken och de knappade på sina datorer i snigelfart. Vi var väl ca 300 per där inne (och jag som hade nr 50 kunde ju skatta mig lycklig som ”bara” fick vänta i lite mer än 2 timmar). Jag fick ett inbetalningskort och så var det dags att gå från polisstationen till närmaste bank. På banken var det ett nytt formulär att fylla i och sen var det bara att rusa tillbaka till polisstationen och ta en ny kölapp (fast till en annan kö) och vänta igen. Där hade jag lite flyt igen fören kille gav bort sin lapp så jag hamnade ca 20 nummer före min egen tur. Lucky me!

.

Framme vid disken igen lämnade jag in kvittot från banken och så fick jag mitt gröna NIE-papper, men proceduren slutar inte här. Nu skulle jag få mitt Social security nummer. Så det var bara att hasta vidare till ett nytt ställe. På vägen var jag tvungen att hitta ett ställe som kunde kopiera mitt NIE-papper. Ett till formulär skulle fyllas i, en ny kölapp skulle tas, ytterligare en lång väntan och sedan fick jag prata med en handläggare och till sist fick jag även detta nummer.

.

Klockan 14 var jag helt slut, förbannad men lättad att jag hade mina viktiga formulär i handen. Efter att ha varit tillbaka till OneContact gick jag till barskolan för att hämta ut mitt diplom. Det var så kul att komma dit igen! Jag saknar redan det där stället!

.

På kvällen var vi till en shishabar och sen så var vi ut på en bar nere i Borne.  Vi hade så himla kul. Det var öppen bar och vi hade blivit bjudna att komma dit, så det blev en riktigt billig utekväll. Vi hade så himla trevligt och där fanns några före detta barskoleelever.  Baren var samma bar som vi var på ”the Friday” då jag vaknade upp i en vit sal med pipande maskiner.  När den baren stängde gick vi bort till Mix. Supertrevligt! (vi åkte hem från Mix i en vanlig taxi denna gång, och inte i en med blinkade ljus och tjutande sirener).

.

Ytterligare en hemkomst i gryningen, men det gjorde inget eftersom jag började klockan 14 på jobbet dagen efter.

  Mitt NIE-papper. Ledsen for att den blev at felvand...

Mitt diplom!!! I´m a bartender! I really good bartender!   

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards