Ebbas dagbok

Alla inlägg den 20 oktober 2010

Av Ebba Eriksson - 20 oktober 2010 20:20

Igårkväll jobbade jag altså på Roxy blue bar som är en nattklubb. Det är faktiskt där som barskolan håller till på dagarna. Jag kom dit 23.30 och jag hälsade på de bartenders som jag skulle jobba med. Det var 2 tjejer som var snälla men något strama. Som tur var kunde de en hel del engelska så det lugnade mig lite. Vi förberedda baren, fyllde upp kylar, hämtade flaskor, ställde fram sugrör etc. En timme senare började folk komma dit.

Det var ganska enkla drinkar vi blandade. Vi gjorde inga cocktails utan bara haighballdrinkar vilket är typ vodka/apelsinjuice, rom/cola, Gin/tonic mm. De flesta som beställde pratade engelska men det var självklar många spanjorer också och det var inga stora problem att förstå vad de sa. Enda gången jag inte förstod var när det kom en full dansk och skulle beställa, jag fattade inte ett ord av vad han sa!

Det spelade bra musik och jag tyckte det var kul att kunna stå och digga bakom baren. Linnea och Sigrid kom för att titta till mig och de hade en tokigt rolig natt på Roxy. Jag är väldigt nöjd över mina prestationer där på nattklubben och jag fick beröm av bartendrarna sedan. Klockan 5 stängde vi och sen var det städning som gällde. Runt 6 var vi klara och jag kunde ta min del av dricksen (10 E) och vandra hem. Jag var ganska slut och sängen kändes lockande.

Det kände lite speciellt att gå hem den tiden på morgonen. Jag mötte hurtiga morgonjoggare och människor som vinglade hem från krogen, jag kände doften av nybakat bröd från bagerierna och jag såg uteliggare kura ihop sig i gatuhörnen. När jag kom förbi Plaza Cataluna såg jag två blonda huvuden som jag kände väl igen. Sigrid och Linnea satt och snackade med 2 australiensare som de träffat på Roxy. Jag stannade och samtalade med dem en stund och sen gick vi tjejer gemensamt hem till Ferlandina.

.

Meningen var att vi skulle ta en utflykt till Figueres idag (onsdag) och gå på Dali museet, men vi insåg att det skulle kanska vara lite för ”hard core” att komma hem 6.30 och gå upp 8.30 för att åka iväg på en heldagsutflygt, så det får vänta. Idag har jag istället städat och fixat och sen gick jag hit till biblan för att få en del saker gjorda. Nu ser jag att det är alldeles mörkt ute. Vi pratade om att gå ut ikväll, men jag får se om jag pallar. Egentligen skulle det vara riktigt roligt och det är ju faktiskt Sigrids sista kväll, så det blir nog utgång ikväll med. 

Av Ebba Eriksson - 20 oktober 2010 20:17

I måndags hade jag bestämt mig. Jag kunde inte jobba kvar som telefonförsäljare en enda dag till! Jag var tvungen att säga upp mig. Det är verkligen en trygghet att ha ett jobb och att veta att man får in pengar, men att våndas över att man ska gå till jobbet, att sitta och vänta på att tiden ska gå, att behöva ta en massa skit som man egentligen inte förtjänar och att komma hem med huvudvärk gör att man måste prioritera sig själv istället för pengar. Jag är för bra för att sitta som telefonförsäljare!

.

Det går ingen nöd på mig, jag har en del sparade pengar som jag kan använda så att jag klarar mig här.  Och nu kan jag ta tag i att söka bartenderjobb på riktigt – för det är ju det jag vill göra! Jag var till bartenderskolan och träffade Niklas där. Han sa att han ville hjälpa mig att hitta jobb och han fixade så att jag skulle få praktisera på nattklubben Roxy redan på tisdagkväll. Så det var med hoppfulla steg som jag gick till OneContact för att säga upp mig. J

.

Jag var på så bra humör på måndagkvällen. Jag hade påbörjat ett CV på engelska och jag hade pluggat lite spanska och jag var väldigt exalterad över att jag skulle få jobba kvällen därpå. Linneas kompis Sigrid hade anlänt till Ferladina och för att fira det och att jag sagt upp mig bestämde vi att det skulle bli utgång. Bella var också på G!

.

Vi gick till ett ställe nere i hamnen där det hade konserter. Vi känner några av killarna som spelade i ett av banden och vi gillar verkligen deras musik. VI träffade en hel del trevliga men också en hel del påflugna människor på det stället. Det var en kväll i blandad kompott kan man säga.

Sent på natten bestämde vi att vi skulle gå till nattklubben Apollo, men vi kom aldrig så långt. När vi gick längs hamnen mot Apollo hamnade vi i en bar som egentligen var stängd men eftersom Danny (en av killarna som spelar i bandet) kände bartendern kunde vi komma in. Så vi hade en hel bar för oss själva och vi hade så trevligt! Vi drack shots och öl och Danny trollade för oss. Det var en riktig helkväll.

.

Inte nog med att vi hade en stängd bar alldeles för oss själva, när vi var på väg hem gick vi förbi vårt kebabställe som till vår besvikelse var stängd, men Linnea imponerade och såg till att de öppnade för oss så att vi kunde få vår nattkebab. Stället öppnade bara för oss och vi fick smita in där och få vår mat. Mums! Helt galet egentligen!

.

Oj oj, vilken måndagsnatt! Sånt här händer bara i Barcelona! 

Av Ebba Eriksson - 20 oktober 2010 20:10


Åh vilken fantastisk söndag jag, Linnea och Bella hade. Jag vet inte hur jag ska kunna återberätta den! Men jag ska försöka:

Vi gick upp tidigt, åt en mysig frukost, fixade oss och gjorde matsäck. Sedan gick vi genom ett lugnt och söndagslunkande Barcelona mot tågstationen. Luften var så klar och frisk och det fanns inte en människa som var stressad allt kändes så himla fridfullt. Tågstationen var stor och det var inte speciellt mycket folk där eftersom det var söndagförmiddag. Vi kom på ett tåg som skulle ta oss söderut mot Sitges. På vår 40 minuter långa tågresa han vi se delar av Barcelona som jag inte tidigare sett, vi såg förorter och byar och vi såg ett blått hav! Det var en mycket vacker tågresa!

        

.

Vi steg av i Sitges som är en semesterort dit många rika spanjorer åker.  Jag blev imponerad redan när vi steg av tåget över hur starkt ljuset var där och hur fridfullt det kändes. Det var som om man kunde ta på söndagsstämningen. Vi visste inte riktigt åt vilket håll vi skulle eller vad vi hade för mål. Vi gick på de gator vi tyckte såg fina ut och vi gick in i de butiker som vi tyckte verkade intressanta. Det fanns så många söta hus och gulliga gränder att jag stundvis blev helt mållös. Det fanns så många fina detaljer, vackra blommor och snirkliga konstverk på husen. Så vacker!

          

.

Vi kom ner till havet och förundrades över hur vackert, lugnt och fridfullt det var. Vi köpte nybakt bröd och en flaska Cava och gick ut på en pir för att äta lunch. Hur ska jag kunna beskriva det här? Jag vet inte, men det var så otroligt mysigt! Vi satt på stenarna och åt pastasallad och nybakt bröd och drack Cava. Havet var alles klarblått och stränderna var långa. Vi satt och pratade och mumsade. Helt fantastiskt! Goda vänner, värme och ett kluckande hav. Kan det bli bättre? Jag har svårt att tro det.

          

Efter vår lunch vandrade vi vidare och såg en vacker kyrka och fler fantastiska gränder och gator. Vi var in på en fotoutställning och beundrade en hel del vackra porträtt. Vi bestämde oss för att ta en siesta på stranden så vi la oss och somnade till ljudet av vågorna som slog mot stranden (är det någon som är avundsjuk kanske?). Det var helt klart den bästa siestan jag någonsin tagit. När vi vaknade någon timme senare var vi kvar på stranden ett tag och plockade snäckor, knäppte kort och njöt av att gå barfota i sanden och leka i vågorna.

        

Vi fortsatte vår upptäcksfärd genom den fantastiska staden Sitges. Vi hittade en hel del tänkbara ställen som man lätt skulle kunna bo på. Sedan började det mörkna och vi gick till en restaurang för att dricka lite kaffe och få något att äta. Vi åt goda smörgåsar och hade väldigt mysigt. Sedan var det dags att ta tåget hem igen. På tågresan hem var vi så speedade efter vår helt fantastiska dag att vi mest bara satt och flabbade och skrattade. Det hade verkligen varit en toppendag som jag aldrig någonsin kommer glömma! 

  

Av Ebba Eriksson - 20 oktober 2010 20:06

Torsdagen: ÅÅh vilken sorglig dag!!!!

.

Ursh och fy vad hemskt det kändes när både Emma och Elin åkte ifrån Ferlandina. Å så jag saknar dem! Elin som bara bott hos oss i 2 veckor men som det känns som om hon varit hos oss i flera månader. Jag hoppas hon kommer tillbaka snart!! Och Emma som på en gång blev en vän som jag vet kommer finnas i mitt hjärta för resten av livet. Vilken fantastisk människa den bruden är alltså! Emma är den som alltid ser till att stämningen är på topp och hon är en grym underhållare. Samtidigt är hon en otroligt klok och intelligent människa- mycket kan man lära av henne och jag är glad att jag har fått lära känna henne!  

.

Det var som om det var en ny sorts luft inne på Ferlandina på torsdagkvällen. 2 av oss hade gett sig iväg och de hade båda lämnat tomrum efter sig. Jag, Linnea, Linneas mamma Åsa och lilla Joline hade dock en mysig kväll med lite vin och en massa goda samtal.


  

Elin! Vi saknar dig! 

   Emma, we miss you! 

.

Fredag:

.

Jag jobbade men det gick inte nå bra alls. Sålde ingenting och jag kände att jag tappat all motivation. Det var mest bara en pina att jobba. Ursh så jobbigt det var! Jag tror att man måste ha en viss personlighet om man ska kunna sitta och sälja via telefon, och jag tror jag saknar detta. Jag blev tillsagd att lämna mitt samvete hemma, men hur ska det gå till? Mitt samvete följer med mig vart jag än går, på gott och ont. ¨

.

Väl hemma träffade jag Bella och Linnea. Nu var det vi 3 ”original tjejer” som var kvar i lägenheten. På ett sätt var det ganska skönt kan jag tycka, även om jag saknar alla som bott hos oss. Men det är stor skillnad på att bo 7 pers och 3 pers i en lägenhet. Jag började på att fixa i mitt rum. Jag möblerade om och gjorde riktigt mysigt. Nu trivs jag riktigt bra där!

.

För att sörja att alla hade åkt hem och för att fira att vi tre tjejer har varandra gick vi till en bar på Rambla Raval för att dricka cocktails. Det var mysigt och vår vän Emmie kom också och var med. Vi satt där länge och de började på att spela riktigt bra musik så vi blev väldigt sanssugna! När nde stängde på den baren gick vi bort till en nattklubb som ligger i närheten. Vi gick dock inte in eftersom vi blev för snåla och inte hade lust att betala 10 euro för att dansa i 2 timmar. Vi började på att gå tillbaka när Linnea upptäckte att sin telefon var borta. Någon hade öppnat hennes väska och tagit hennes telefon och ingen av oss hade märkt det. Vi ringde till telefonen men fick bara höra en massa fula ord av någon man som gick på nått annat än bananer. Det kändes väldigt obehagligt att någon öppnat Linneas väska och tagit hennes mobil, men samtidigt ska vi vara glada att hennes kamera och plånbok låg kvar.  Efter den här omskakande upplevelsen gick vi hem för att sova.

.

Lördag:

.

Jag har aldrig i hela mitt liv sovit så länge som jag gjorde på lördagen! När jag vaknade och såg att klockan var 15.46 fick jag en chock! Hur kunde jag sova så länge?! Jag gick upp och såg att Linnea också sov! Haha. Vi var visst helt utmattade efter den senaste tidens påfrestningar. Vi gick upp och åt ”frukost” och sen plockade vi lite i lägenheten. Klockan 18 gick jag ner till internetstället för att prata med släkten på Skype. Det kändes så härligt att se dem igen! Vi pratade i närmare 2 timmar. Åh som jag saknar dem!

.

Vi åt lite tapas och delade på en flaska vin på ett riktigt mysigt ställe ganska nära där vi bor. Sedan gick vi ner till en bar i Gotic där Bella hade en massa historier att berätta för oss och sista anhalten blev en bar som ligger på vår gata där vi satt och snackade och diskuterade om allt mellan himmel och jord. Det är galet vilka underbara rumskompisar jag har! Jag är så glad! 

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards