Ebbas dagbok

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Några rader om livet

Av Ebba Eriksson - 23 oktober 2010 15:02

Jag och Bella hade det riktigt mysigt nere vid hamnen igår eftermiddag. Vi låg i solen och diskuterade livet och alla dess komplicerade frågor.

.

Jag har lärt mig så mycket under de 2 månaderna som jag varit här. Jag har sett på livet ur nya synvinklar och jag har ändrat inställning och uppfattning om många saker. Jag har också kunnat reflektera över vem jag är och vad jag vill (även om jag aldrig någonsin kommer kunna besvara de frågorna helt). När jag kom hit till Barcelona kände jag mig väldigt kluven och jag visste inte alls om jag skulle kunna trivs och bo här. Jag bestämde mig för att jag skulle ge det ett riktigt försök i alla fall och för att hitta min plats här var jag tvungen att släppa alla krav på hur jag tyckte att jag borde vara. Jag har många gånger velat vara roligare, mer öppen, mer sprallig och spontan än vad jag egentligen är. De kraven gör att man blir som låst i sig själv och man döljer så mycket av sin egen personlighet. Istället gick jag in med inställningen att jag fick vara precis så som jag kände att jag är; kände jag att jag inte hade lust att prata fick jag vara tyst, kände jag att jag var tråkig fick jag vara det, kände jag att jag var glad fick jag vara glad (det är dock inte speciellt ofta som jag är tråkig och tyst har jag insett). Att släppa alla mina egna krav på hur jag borde vara gjorde att jag lättare kunde känna mig trygg i mig själv och jag har hittat sidor hos mig själv som jag inte visste fanns.

.                                                 
                                   

När jag och Bella låg där nere i hamnen och hade det underbart bland alla avslappnade människor, alla vackra segelbåtar och gapande sjöfåglar kom vi fram till att den bästa tryggheten man kan hitta är inte tryggheten med någon annan människa eller tryggheten man kan finna på någon speciell plats, utan det är tryggheten hos sig själv. Är man trygg och bekväm i sig själv kan man lära sig så mycket om livet, man umgås med alla slags människor, man kan se och uppleva alla slags saker och man behöver inte vara bunden till en viss person eller en viss plats.

.

Spanien och Sverige är två mycket olika länder och det är fascinerande att kunna reflektera över skillnaderna. Något som jag insett sedan jag kom hit är att i Sverige finns det alldeles för mycket krav. Det är krav skapade av oss själva och av samhället. I Sverige ska man oftast vara på ett visst sätt, man ska ha gjort och inte gjort särskilda saker och man ska ha vissa mål med livet. Ofta handlar det om utbildning, karriär, förhållanden och vänner. Det är inte konkreta krav utan mer sådant som surrar runt i luften och finns där utan att någon egentligen uttalat dem. Man blir som låst kan jag tycka och det kan vara svårt att hitta sin egen väg bland ett samhälle som förväntar sig vissa saker av en. T.ex känner många unga kravet på sig att de måste vidareutbilda sig därför att deras föräldrar vill att de ska få bra jobb, för att deras kompisar pluggar eller för att de läst någonstans att utan högre utbildning får man inga välbetalda jobb. Därför hoppar de på en utbildning som de tror är bra bara för att de känner att det förväntas utav dem men utan att de känner att det är dit deras hjärta vill. Ett annat exempel är förhållanden. I Sverige är ett förhållande något som är självklart. Man blir förälskad, man blir tillsammans, håller det så håller det annars gör man slut. Är det någon som hellre vill ha tillfredsställelse utan att binda sig till en person kan det uppfattas som ”billigt” och ”konstigt”. Här i Spanien finns inga krav på samma sätt som i Sverige. Här förväntar sig ingen att man ska vara på ett visst sätt eller att man ska göra vissa saker. Här få man bara vara, och det är helt fantastiskt! Man accepterar olika människor på ett helt annat sätt här. Människor som jag tidigare hade tittat på med avsmak kan jag nu se och beundra för deras starka personlighet och drivkraft.” Alla människor har en varsin nyans och tillsammans målar vi världen” (det där lät en aning religöst, men va fan!).

.

Oj oj, nu ska jag sluta skriva innan jag trasslar in mig i altför komplicerade tankegångar. Vet inte om det här uppfattas mest som en enda röra men för mig var det skönt att få skriva av sig.

.

.

.

I morse anlände Linneas syster Fanny och ikväll kommer min Johanna! Jag känner på mig att det här kan bli en rolig och fartfylld vecka! Linnea och jag har redan planerat kvällen; det blir tapas i biblioteksparken, cocktails på Rosa Raval och en lång dansnatt på Ians place!

Jag och Bella hade det riktigt mysigt nere vid hamnen igår eftermiddag. Vi låg i solen och diskuterade livet och alla dess komplicerade frågor.

.

Jag har lärt mig så mycket under de 2 månaderna som jag varit här. Jag har sett på livet ur nya synvinklar och jag har ändrat inställning och uppfattning om många saker. Jag har också kunnat reflektera över vem jag är och vad jag vill (även om jag aldrig någonsin kommer kunna besvara de frågorna helt). När jag kom hit till Barcelona kände jag mig väldigt kluven och jag visste inte alls om jag skulle kunna trivs och bo här. Jag bestämde mig för att jag skulle ge det ett riktigt försök i alla fall och för att hitta min plats här var jag tvungen att släppa alla krav på hur jag tyckte att jag borde vara. Jag har många gånger velat vara roligare, mer öppen, mer sprallig och spontan än vad jag egentligen är. De kraven gör att man blir som låst i sig själv och man döljer så mycket av sin egen personlighet. Istället gick jag in med inställningen att jag fick vara precis så som jag kände att jag är; kände jag att jag inte hade lust att prata fick jag vara tyst, kände jag att jag var tråkig fick jag vara det, kände jag att jag var glad fick jag vara glad (det är dock inte speciellt ofta som jag är tråkig och tyst har jag insett). Att släppa alla mina egna krav på hur jag borde vara gjorde att jag lättare kunde känna mig trygg i mig själv och jag har hittat sidor hos mig själv som jag inte visste fanns.

.                                                 
                                   

När jag och Bella låg där nere i hamnen och hade det underbart bland alla avslappnade människor, alla vackra segelbåtar och gapande sjöfåglar kom vi fram till att den bästa tryggheten man kan hitta är inte tryggheten med någon annan människa eller tryggheten man kan finna på någon speciell plats, utan det är tryggheten hos sig själv. Är man trygg och bekväm i sig själv kan man lära sig så mycket om livet, man umgås med alla slags människor, man kan se och uppleva alla slags saker och man behöver inte vara bunden till en viss person eller en viss plats.

.

Spanien och Sverige är två mycket olika länder och det är fascinerande att kunna reflektera över skillnaderna. Något som jag insett sedan jag kom hit är att i Sverige finns det alldeles för mycket krav. Det är krav skapade av oss själva och av samhället. I Sverige ska man oftast vara på ett visst sätt, man ska ha gjort och inte gjort särskilda saker och man ska ha vissa mål med livet. Ofta handlar det om utbildning, karriär, förhållanden och vänner. Det är inte konkreta krav utan mer sådant som surrar runt i luften och finns där utan att någon egentligen uttalat dem. Man blir som låst kan jag tycka och det kan vara svårt att hitta sin egen väg bland ett samhälle som förväntar sig vissa saker av en. T.ex känner många unga kravet på sig att de måste vidareutbilda sig därför att deras föräldrar vill att de ska få bra jobb, för att deras kompisar pluggar eller för att de läst någonstans att utan högre utbildning får man inga välbetalda jobb. Därför hoppar de på en utbildning som de tror är bra bara för att de känner att det förväntas utav dem men utan att de känner att det är dit deras hjärta vill. Ett annat exempel är förhållanden. I Sverige är ett förhållande något som är självklart. Man blir förälskad, man blir tillsammans, håller det så håller det annars gör man slut. Är det någon som hellre vill ha tillfredsställelse utan att binda sig till en person kan det uppfattas som ”billigt” och ”konstigt”. Här i Spanien finns inga krav på samma sätt som i Sverige. Här förväntar sig ingen att man ska vara på ett visst sätt eller att man ska göra vissa saker. Här få man bara vara, och det är helt fantastiskt! Man accepterar olika människor på ett helt annat sätt här. Människor som jag tidigare hade tittat på med avsmak kan jag nu se och beundra för deras starka personlighet och drivkraft.” Alla människor har en varsin nyans och tillsammans målar vi världen” (det där lät en aning religöst, men va fan!).

.

Oj oj, nu ska jag sluta skriva innan jag trasslar in mig i altför komplicerade tankegångar. Vet inte om det här uppfattas mest som en enda röra men för mig var det skönt att få skriva av sig.

.

.

.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ebba Eriksson - 29 mars 2014 12:00

Nytt namn på bloggen!    Kika in denna: http://ebbas30sekunder.tumblr.com     ...

Av Ebba Eriksson - 23 mars 2014 23:14

Nya tider kräver ny blogg!  Kika in: http://ebbamatildaeriksson.tumblr.com   Bloggen har jag döpt till "30 sekunder Ebba". Tanken är att jag ska lägga upp ett inlägg om dagen, men då kan det vara allt från bilder, videos, citat eller blogginläg...

Av Ebba Eriksson - 26 februari 2014 23:31


Varför kan jag aldrig komma i säng i tid?! Klockan blir alltid på fel sida om dygnet innan jag gjort klart allt som ska göras och kommit till ro för att krypa ner i sängen. Det är tur att jag inte är  beroende av en viss mängd sömntimmar, och det är ...

Av Ebba Eriksson - 25 februari 2014 23:07

Börjar känna att min praktik närmar sig. Snart blir jag en Stockholmsbrud! Och kanske även en dataspelsnörd... Ska bli himla spännande. Jag börjar längta till att få skapa mig en vardag på ett nytt ställe. Har gjort det ett antal gånger tidigare ...

Av Ebba Eriksson - 11 februari 2014 20:07


Ikväll jag jag varit inspirationsföreläsare på Venture cups kickoff i Umeå. Det var himla kul! Kring 50 personer var samlade för att lära sig mer om denna fantastiska tävling. Jag hoppas att många anmäler sig och får vara med på detta fantastiska äve...

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards