Ebbas dagbok

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Härliga veckan! :D

Av Ebba Eriksson - 31 oktober 2010 17:17

Det här har varit en galen, en fantastisk, en omtumlande, en rolig och en oförglömlig vecka!

.

I lördagsmorse kom Linneas syster Fanny hit och på kvällen gick jag till Plaza Cataluna för att genom tårögda ögon möta upp min vackra vän Johanna. Jag kan inte beskriva hur härligt det var att se henne igen. Helt fantastiskt! Jag är så glad att jag har den äran att ha denna fina människa som min vän!

.

På lördagkvällen skulle vi inviga tjejerna i Barcelonas nattliv och vi öppnade baren här på Ferlandina. Det blev en del drinkar, en massa tjejsnack och många glada skratt innan vi gick ut för att göra staden osäker. Fanny och Johanna kastades rakt in i Barcelonas hårda verklighet, då vi gick genom El Raval för att sätta oss på en bar. Är man inte van att alla gubbar, pojkar, män och killar ropar snygging, sexy och sötnos efter en kan det kännas lite obehagligt, men det är bara att skaka av sig alla kommentarer och fortsätta framåt. Vi gick i alla fall till en riktigt mysig bar nere på Rambla Raval och tog en varsin öl och efter det gick vi till Ians place för att dansa loss natten lång! Det var väldans skoj. 

  

Vilket lyx att ha sin egna stylist när man ska ut och parta!

  

Och så här fin blev jag! Tack fina Fanny!

Ebba och Bella      

Johanna och Ebba

 

Snyggaste, bästaste, vackraste Johanna! My BFF <3   Och här har vi hela ligan! 


.

På söndagen gick jag och Johanna på promenad genom Barcelona. Jag visade henne en del trevliga gränder och smågator, stranden, Barceloneta, Port Olympic, Parken och vi gick köpte super god glass. Det bästa var egentligen att bara få gå omkring och prata med varandra. Det var så länge sen vi sist hade chansen att verkligen få prata ordentligt. Vi diskuterade allt mellan himmel och jord och det var så skönt att få göra det igen.

På kvällen var hade vi avskedsparty för Bella. Vi var 9 personer här på Ferlandina. Jag och Bella gjorde en underbart god risotto med en god sallad till och som efterätt serverade Gimo med en massa frukter och vit choklad. Mycket goda grejer! Vi hade en mycket trevlig kväll och närmare midnatt började bartendrarna visa upp sina färdigheter. Det kändes otroligt sorgligt att skiljas från Bella även fast jag vet att det bara är för en kort tid. Vi har delat så mycket de senaste två månaderna och det kommer bli så tomt utan henne här. Det kändes i alla fall kul att vi kunde göra hennes sista kväll här i Barcelona till en hjärtlig tillsällning med härliga människor.

Klockan 3 bestämde vi oss för att gå till Yambaree och dansa lite, så det gjorde vi. Det var kul att gå ut och shaka även fast det inte var den bästa musiken –ever ;)  

   Mitt favorit-söndags-ställe: Parken. 

Så här härligt är det i Barcelona just nu.

   

Snygg Johanna! 

   Avskedsmiddag för Bella. Här är Danny och skönheten själv! 

 

Finaste Linnea! 

Greig, Linnea och Dani

       

Hotta bruden Fanny! 

      


Jag saknar dig väldigt mycket Bella. Det är som om en del av mig fattas när du inte är här och Ferlandina är inte sig själv utan din närvaro. Jag vet att du har det bra i Sverige och jag är glad att du har chansen att vara hemma med din familj. Du är helt fantastisk Bella. Du är en person som kan locka fram det bästa hos andra människor. Din energi sprider du runt överallt du går och jag är lyckligt lottad som får vara din vän. Jag längtar tills du kommer tillbaka!

.

Måndagsmorgonen kändes sorglig eftersom Bella lämnat ett stort hål efter sig. Vi 4 tjejer som var kvar bestämde oss för att gå och göra lite shopping – det gör ju alltid att man blir på bättre humör! Det var roligt att gå i affärer och det finns så otroligt mycket fint! Vi hittade alla en massa fina kläder. Jag köpte bl.a några par byxor, en skinnjacka och en rostbrun blus.

På kvällen hade vi bestämt oss för att äta tapas på en restaurang nere på gatan och sen gå till Natsy Monday och klubba lite. Det är ett ställe dit många svenskar brukar gå och det ska visst vara bra med drag där. Och visst var det drag! Det var proppat med folk och jag tyckte att musiken var riktigt bra att dansa till. Vi dansade järnet i några timmar och hade en tokigt rolig kväll!

  

Shopping!

   Tapas!

   Nasty Monday!   Nasty Monday! 


Tisdagen var en härlig dag. Jag och Johanna sov länge och sen gjorde vi i ordning picknick och snörde på oss walkingskor för att gå upp på Montjuic som är ett litet berg inte så långt ifrån oss. Där får man en fin utsikt över hela Barcelona. Det var så himla mysigt. Vi gick upp hela vägen och väl uppe gick vi in i det gamla fortet och satte oss så att vi kunde beskåda den fina utsikten över Barca och äta vår lilla picknick. Det var så härligt att få ha riktig kvalitetstid med min goda vän!

På kvällen fixade vi oss för att gå ut och äta och gå på lite barer. Det var meningen att vi skulle gå till en mysig bar i Born, men när vi kom dit hade de stängt köket så vi var tvungna att gå någon annanstans för att få nått i magen. Så det gjorde vi, men tyvärr hamnade vi på ett av de sämsta ställena jag någonsin besökt. Maten var smaklös och dyr, Linnea fick in fel mat, det var inte speciellt mysigt och servisen lika med noll trots detta tog de en serviceavgift på 6 euro (!). Vi bara skrattade åt hur uruselt det var. Aja, nu vet vi att vi inte ska gå dit mer i alla fall.

Efter det mindre trevliga restaurangupplevelsen gick vi ner till hamnen för att gå på shotsbaren. Vi tog några häftiga brinnande shots där och sen gick vi till en bar bredvid. Där satt vi och snackade och hade riktigt trevligt.

 

Johanna uppe på Montjuic

   Utsikt över Barcelona!   Medelhavet Man kan fuska och ta linbanan upp på berget, men hurtiga tjejer som oss går upp:)    Olympiastadion   En härlig höstdag i Barcelona.    Tack vännen för en fin dag! 

   4 tjejer redo för utgång!

   4 tjejer utanför Ferlandina!    Så här tyckte Linnea om restaurangen.    Maten fick 0 poäng, servisen lika så. 

   På chupitobaren var vi lite gladare :) 

   Mums mums!

   Skål!

   

Vi var ju liksom bara tvungna att sätta oss på baren där den här lilla sötplutten satt på en barstol.    

.

Fanny åkte hem på onsdagmorgon, vilket kändes väldigt sorgligt. Jag har aldrig varit med om att jag fäst mig så mycket och så snabbt vid människor som jag gjort här på Ferlandina. Det måste vara nått i luften här i lägenheten.

Jag var inte så pigg på onsdagen. Jag hade väldigt ont i halsen och ju längre dagen gick ju hesare blev jag. Jag och Johanna gick i alla fall i lite affärer och på eftermiddagen sov jag lite siesta för att friskna på mig lite eftersom jag skulle jobba på Buisness club på kvällen.

Jag vandrade iväg till jobbet strax före klockan 18. Jag jobbade på det här stället en kväll under bartenderutbildningen och efter det mailade jag kvinnan som håller i eventen där och skrev att jag gärna jobbar fler gånger. Hon ringde upp mig och bad mig jobba onsdag och torsdag – Toppen tyckte jag! 

Trots att jag var så hes att jag inte kunde prata utan bara kraxa fram korta meningar gick det bra att jobba. Jag jobbade tillsammans med en tjej som heter Yolanda och är från Kina. Hon var verkligen jätte snäll, men det var lite svårt att förstå vad hon sa eftersom hon pratade engelska med kinesisk accent. Det var en cocktailkväll så de hade en proffsig bartender där som blandade drinkar och jag fick servera cava, tapas och hämta in och ut disk. Det var synd att jag inte kunde prata eftersom att när jag jobbade där sist skaffade mig så många nya kontakter.

 .

Efter jobbet mötte jag Linnea och Johanna utanför vår dörr och vi gick ner till Born för att gå på restaurangen som vi egentligen skulle ha besökt kvällen innan. När vi gick ner längs La Rabla var det många spektakulära dansuppträdanden som vi stannade upp för att titta på. det var några helt makalösa breakdansare – hur coolt som helst!

Restaurangen var den bästa jag hittills varit på i Barcelona! Så himla mysig! Det var mycket folk när vi kom dit men vi fick ändå ett av de bästa borden. Eller bord är det egentligen inte, det är en hög stor soffa med puffiga kuddar och så ligger det en stor bricka där som man ställer mat och dryck på. Där låg vi och jäste medan vi käkade quesadillas, guacamole och nachos. Mycket mycket gott! Förutom en fantastiskt mysig inredning spelar de riktigt bra musik och drinkarna var kanonbra (säger bartenderexperterna). Det var en härlig kväll och det kändes som ett bra avslut på Johannas tid här med oss.

  

Breakdans på La Rambla

Mycket mys på en mysig restaurang

   

Linnea myser med en god drink! Hur ska man göra för att blanda till den här hemma? 

 

Johanna med en mojito!

   Visst ser det mysigt ut ?

    

och maten var jättegod! Till det här stället blir det fler besök! 

.

Tidigt på torsdagmorgon var det Johannas tur att lämna oss. Ursh så sorgligt! Varför ska det vara så svårt att säga hej då? Jag saknar redan henne så mycket. Om en månad kommer jag till GBG och då ses vi igen! 

  

Tack för den här tiden Johanna! Snart ses vi igen! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ebba Eriksson - 29 mars 2014 12:00

Nytt namn på bloggen!    Kika in denna: http://ebbas30sekunder.tumblr.com     ...

Av Ebba Eriksson - 23 mars 2014 23:14

Nya tider kräver ny blogg!  Kika in: http://ebbamatildaeriksson.tumblr.com   Bloggen har jag döpt till "30 sekunder Ebba". Tanken är att jag ska lägga upp ett inlägg om dagen, men då kan det vara allt från bilder, videos, citat eller blogginläg...

Av Ebba Eriksson - 26 februari 2014 23:31


Varför kan jag aldrig komma i säng i tid?! Klockan blir alltid på fel sida om dygnet innan jag gjort klart allt som ska göras och kommit till ro för att krypa ner i sängen. Det är tur att jag inte är  beroende av en viss mängd sömntimmar, och det är ...

Av Ebba Eriksson - 25 februari 2014 23:07

Börjar känna att min praktik närmar sig. Snart blir jag en Stockholmsbrud! Och kanske även en dataspelsnörd... Ska bli himla spännande. Jag börjar längta till att få skapa mig en vardag på ett nytt ställe. Har gjort det ett antal gånger tidigare ...

Av Ebba Eriksson - 11 februari 2014 20:07


Ikväll jag jag varit inspirationsföreläsare på Venture cups kickoff i Umeå. Det var himla kul! Kring 50 personer var samlade för att lära sig mer om denna fantastiska tävling. Jag hoppas att många anmäler sig och får vara med på detta fantastiska äve...

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards