Ebbas dagbok

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Från 0 till 4 tänkbara jobb - hur lyckas jag? Det känns spännande!

Av Ebba Eriksson - 31 oktober 2010 17:24

Och så var det det här med jobb…. Den här veckan har varit väldigt omtumlande må jag säga. I början av veckan hade jag inget jobb alls och nu sitter jag här med 4 tänkbara jobb… Ibland fattar jag inte vilken tur jag har och var jag ger mig in på… Läs det här så ska ni få höra en lustig historia!

.

I tisdags fick jag svar på ett mail. Där stod det att jag skulle få jobba på GILD Business club både på onsdag och på torsdag. Jag blev jätteglad! Jag åkte dit och jobbade tillsammans med en tjej som heter Yolanda. Jag var så förkyld och det hade satts sig i halsen så min röst var totalt borta och jag kunde knappt prata den kvällen, därför fick jag stå mest i disken. Yolanda hade jobbat på en fin restaurang i 3 år innan och hade precis börjat på GILD. Hon visste att de sökte personal på den här restaurangen och hon sa att hon ville föreslå mig som servitris där. Det tyckte jag lät bra. Jag kunde dock inte förstå hur hon kunde tycka det eftersom att jag inte var på topp den här kvällen och att jag knappt kunde få fram ett ljud ur min mun.

.

På torsdag jobbade vi också på GILD och Yolanda berättade att hon hade fixat en arbetsintervju åt mig på fredag eftermiddag. Toppen! När vi jobbat klart på kvällen kom Charlotte, som är arrangör för evenemangen på GILD, fram och sa att jag gjort ett bra jobb och att hon skulle höra av sig nästa gång jag skulle få jobba. Toppen! När jag var på väg ut genom dörren börjar jag prata lite med killen som sitter i receptionen. Han berättade att han rekryterar folk till GILD och att de ljust nu behöver någon som kan sitta i receptionen 2 kvällar i veckan. Han frågade om det var ok om han föreslog mig för sina chefer. Tja, varför inte? Det skulle ju vara hur kul som helst! Toppen!  

.

På fredag följde jag med Linnea för att hon skulle säga hej då till en familj som hon suttit barnvakt åt de senaste månaderna. Hon har tagit hand om en liten flicka på 7 månader. Mamman är finlandssvenska och pappan spansk. Vi hade jättetrevligt och flickan som heter Lucia var underbart söt och charmig. Eftersom Linnea skulle åka till Sverige och familjen fortfarande behöver någon som kan passa Lucia ibland så kom vi överens om att jag skulle hjälpa till. Så på torsdag ska jag sitta barnvakt någon timme. Toppen!

.

Direkt efter mötet med familjen tog jag metron för att möta Yolanda och sedan gå på arbetsintervju på restaurangen NOTI. Jag hade med mig CV och en del fina papper att visa upp. Yolanda hade berättat att det var en fin restaurang men jag hade inte tänkt att den skulle vara så tjusig! Den var jätte flott med stilren och mysig inredning, en fullt utrustad bar, härlig musik, proffsiga servitörer och svindyra priser. Ägarinnan var väldigt härlig och vi pratade en stund. Hon pratar spanska men kunde lite engelska. Vi bestämde att jag skulle komma och jobba kvällen därpå och sen skulle vi se hur mycket mer det skulle bli. Toppen! Jag var så glad och sprallig när jag gick därifrån! Vad har jag gjort för att förtjäna ett sånt här flyt?

.

Så nu är det lördag och jag har kommit hem från att ha jobbat en kväll på NOTI. När jag kom dit fick jag börja med att byta om till en vit blus och en svart kjol med hög midja - Gud så snygg jag var! Sedan hjälpte jag till att duka alla borden. De är verkligen petnoga med allt. Borden måste stå i en viss vinkel, servetterna måste vara tillräckligt fluffiga, glasen måste stå diagonalt på bordet med exakta mellanrum etc. De hade en specialmeny ikväll för att fira Halloween och maten var häftigt upplagt med små chilifrukter som djävulshorn. Restaurangen var också utsmyckad med diskreta och stilrena små Halloweendekorationer och vi servitörer/servitris bar glittriga långa handskar. Jag jobbade tillsammans med häriga killar (jag misstänker att alla tre är homosexuella) och de var hur trevliga och roliga som helst. Jag hjälpte till att servera och duka av. Det var ganska svårt att veta vad jag skulle göra eftersom det var så många olika moment. Det var ishinkar, olika bestick för olika maträtter, x antal olika viner, ett gäng med olika rätter. Jag försökte hänga med så gott jag kunde. Något jag har lärt mig om att jobba inom restaurangbranschen här i Spanien är att ingen lär upp dig innan eller talar om för dig i förväg vad du ska göra utan du kastas in i det på en gång och så förväntas du kunna det. Det är ganska hårt.

Jag trivdes riktigt bra där på NOTI tillsammans med dem jag jobbade med. Flera gånger fick jag dock stanna upp då jag slogs av tanken: ”Vad är det jag har gett mig in på?”. Det är en riktigt tjusig restaurang med bara en massa rika människor som kommer och det är så många moment där att även om det hade varit en svensk restaurang så hade det blivit svårt – och nu är det dessutom på spanska! Nu har jag väl ändå tagit mig vatten över huvudet? Men jag känner att jag lärde mig en hel del ikväll och att jag säkerligen kommer komma in i det om jag får några gånger till på mig och nu är jag dessutom dundertaggad att lära mig spanska! Ägarinnan sa att hon gillade mig och att jag ska komma tillbaka på måndag klockan 20. Då ska vi diskutera lite och så tror jag att jag ska jobba på kvällen. Så det här känns ju lovande. Men jag ska inte ropa hej för än jag är över bäcken för jag vet ju inte vad som kommer hända. Men skulle det strula till sig så har jag i nuläget 3 andra jobbalternativ…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ebba Eriksson - 29 mars 2014 12:00

Nytt namn på bloggen!    Kika in denna: http://ebbas30sekunder.tumblr.com     ...

Av Ebba Eriksson - 23 mars 2014 23:14

Nya tider kräver ny blogg!  Kika in: http://ebbamatildaeriksson.tumblr.com   Bloggen har jag döpt till "30 sekunder Ebba". Tanken är att jag ska lägga upp ett inlägg om dagen, men då kan det vara allt från bilder, videos, citat eller blogginläg...

Av Ebba Eriksson - 26 februari 2014 23:31


Varför kan jag aldrig komma i säng i tid?! Klockan blir alltid på fel sida om dygnet innan jag gjort klart allt som ska göras och kommit till ro för att krypa ner i sängen. Det är tur att jag inte är  beroende av en viss mängd sömntimmar, och det är ...

Av Ebba Eriksson - 25 februari 2014 23:07

Börjar känna att min praktik närmar sig. Snart blir jag en Stockholmsbrud! Och kanske även en dataspelsnörd... Ska bli himla spännande. Jag börjar längta till att få skapa mig en vardag på ett nytt ställe. Har gjort det ett antal gånger tidigare ...

Av Ebba Eriksson - 11 februari 2014 20:07


Ikväll jag jag varit inspirationsföreläsare på Venture cups kickoff i Umeå. Det var himla kul! Kring 50 personer var samlade för att lära sig mer om denna fantastiska tävling. Jag hoppas att många anmäler sig och får vara med på detta fantastiska äve...

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards