Ebbas dagbok

Alla inlägg den 1 september 2010

Av Ebba Eriksson - 1 september 2010 18:12

Det är mycket som händer här mest hela tiden. Jag ska försöka uppdatera er så ofta jag kan. Nu ska vi ut och äta något gott här i Barca :) 

.

Barcelona är fantastiskt. Det känns som jag har varit här flera veckor, fast jag kom i förrgår. 

.

Jag hoppas ni har det bra!!

Kramar! 

Av Ebba Eriksson - 1 september 2010 17:36


Jag ber om ursäkt för att ni har fått vänta så här olidligt länge på en spännande uppdatering. Det har varit så mycket annat på gång hela tiden och jag har inte fått möjlighet att sätta mig ner och använda internet. Jag gjorde mitt bästa igår då vi gick en sväng till biblioteket för att använda internet där, men då visade det sig att det var siesta precis då… sånt är livet här i España!

.

MÅNDAG!

Min resa började tidigt tidigt på måndagmorgon, rättare sagt 01.30 då min klocka ringde och jag, efter att ha sovit 2 timmar, hoppade upp ur sängen. Jag var rätt spänd och nervös inför resan. Mamma och Veijo skjutsade mig till Tönnebro där jag hoppade på bussen mot Arlanda.

.

Incheckning och allt gick hur smidigt som helst. No problemas! Jag insåg hur flygvan jag blivit efter att ha rest en hel del förra året. Jag sov en del på planet och läste min reseguidebok över Barcelona. När jag efter 3 timmars flygning tittade ut genom det lilla fönstret och fick jag se turkostblått vatten, höga berg, krokiga vägar och en stor stad som sluttade ner för ett berg ner mot havet. Vackert!

-

På flygplatsen skulle jag försöka ta hitta rätt på en buss som skulle ta mig till Plaza de Cataluña. Jag frågade en tjej som jag kände igen från flygplanet vart hon skulle. När det visade sig att hon också skulle till Plaza de Cataluña bestämde vi oss för att göra sällskap. Vi hittade snabbt rätt buss. Tjejen heter Tina och hon berättade att hon skulle semestra här själv (hennes kompis hade fegat ut i sista stund) en vecka. Vi bytte telefonnummer så att vi skulle kunna hitta på någon under veckan som hon var är.


 

   

Bild 1. Ebba har precis hoppat av bussen på Plaza de Cataluña efter många timmars resande. 

Bild 2. Min nyfunna vän Tina. 

-

Plaza de Cataluña var ett stort torg men många människor som satt och njöt av livet (jag ångrar att jag inte tog några kort där, men jag får gå dit och några någon dag).  Jag visste inte vem jag skulle möta upp där, men det visade sig ganska snabbt att Bella var där och väntade på mig. Ååå så roligt det var att träffa henne igen! Alltid lika glad och full av energi! 

  

Bella Bella!!

.

Vi skulle först gå till Mattis (Julia pojkväns) lägenhet för att dumpa mina saker. Vår lägenhet har invaderats av vägglöss och hade genomgått en utav tre saneringar när jag kom.  Jag och Bella gick på smala vägar, förbi söta plazas, över La Ramla och förbi en massa caféer, restauranger, barer och butiker innan vi kom fram till Mattias lägenhet. Där träffade vi på Julia. Vi stannade där en stund och jag packade över saker som jag skulle behöva de närmaste dagarna och lämnade resten.

  

La Rabla -en gata kantprydd med höga träd och är alltid full av liv. 

    

Vår lägenhet låg inte speciellt långt därifrån. Där träffade vi Emma som också bor i lägenheten, hon är från Storbritannien och är otroligt glad och rolig. Jag tycker så synd om tjejerna som blivit utsatta för vägglöss. Jag slapp ju i alla fall bli biten!  Just för tillfället finns det inga möbler i lägenheten och tjejernas kläder ligger i sopsäckar.  Om ca 2 veckor är de klara med saneringarna och vi kan åka till IKEA och titta ut nya möbler. Jag längtar!!

  

Utsikten från mitt nya hem. Mysigt tycker jag :) 

.

Jag, Bella och Emma gick till en park i närheten av La Rambla. Emma tog med sin dator så vi kunde titta på film, fast jag somnade i skuggan. Det r en fantastisk fin park. Människor kom dit för att ta sig en siesta, umgås med sina vänner, läsa en bok, dricka en öl. Några killar bredvid oss spände upp en lina mellan två träd och sen började de på att balansera och göra konster.

        

-

Någon timme senare gick vi och satte oss på en grekisk restaurang.  Där åt vi god mat och drack lite vin. Sedan chillade vi i lägenheten ett tag.

    

-

På kvällen vid 22.30 gick vi ut för att möta Julia, Mattias och Linnea ( Julias kompis som är på besök) och äta lite tapas. Vi hade jättetrevligt. Alla människor som jag lärt känna är så väldigt trevliga, öppna och glada. Tapasen var väldigt god: calamares, ost, korv, vitlöksbröd mm. Vi drack öl eller vin och avslutade med en Baileys. Runt klockan ett gick vi hem för att gå och lägga oss. Jag sov på ett liggunderlag aningen hårt, men det gick bra.

 

Bella

   Linnea och Julia

   Emma och Mattias

  Tapas!!


Tisdag!

Klockan halv elva vaknade jag och då var det en kvart kvar tills saneringskillen skulle komma. Jag han med en snabb dusch och att packa ihop mina få saker. Bella var på jobbet, så det var jag och Emma där. Julia kom också, så att det fanns någon som kunde prata med killen.

.

Jag och Emma gick ut för att äta brunch. Frukosten här i Spanien är en stor omställning  mig. Jag är van att äta en rejäl frukost för jag är oftast ganska hungrig på morgonen. Här äts ingen riktig frukost. Man äter en crossant eller en toast och dricker lite kaffe eller juice, men jag börjar redan vänja mig- efter 2 dagar! Efter vår lilla brunch gick vi till biblioteket för att använda internet, vilket inte gick så bra eftersom de hade siesta.

-

Istället bestämde vi oss för att gå ner till stranden.  Jag ringde Tina och vi mötte henne nere på stranden. Det var otroligt mycket folk där och det var riktigt varmt och skönt. Vågorna var stora och slog upp med väldig kraft mot stranden. Jag badade och blev överraskad över hur varmt det var. Vi kunde ligga i länge och gunga med vågorna.  Ååå vad det är härligt med sol, strand och värme!!

   Ebba <3 Beach

  

Tina

  

Emma 

    

Vi åt en sen lunch (vilket man alltid gör här) tillsammans med Linnea. Något som är väldigt känt för Barca är glass. Det finns glassbutiker i vartenda hörn och glassen är fantastisk! Krämig jordgubb, nutella, vit choklad, tiramisu, mums mums mums!  

  

  

-

Några timmar senare började det bli lite kyligt (klockan var då ca 19.00) Jag och Emma bestämde oss för att ta en buss till övernattnigslägenheten som vi skulle få låna över natten, eftersom vi inte fick vara i vår lägenhet på 24 timmar).

.

Det var en väldigt liten lägenhet vi fick låna (men den räckte gott och väl till oss), med en dubbelsäng och en soffa så vi skulle i alla fall få sova på någonting mjukt alla tre (Yes yes!!). När Bella kom hem från jobbet gick vi ut för att möta Mattias, Julia och Linnea och äta och dricka lite. Vi gick till ett ställe som heter Rosa Raval. Väldigt funky och mysigt. Jag åt en väldigt god burrito med räkor, men bäst av allt var ändå min Rasperry Mojito. Mums! En sån hoppas jag att jag får lära mig att blanda när jag börjar barskolan nästa vecka!  Vi satt och snackade och hade riktigt trevligt till efter midnatt. Jag älskar verkligen att kunna gå ut så här varenda kväll, träffa nya människor och bara kunna ha en riktigt trevlig kväll. I Sverige går man inte ut på samma sätt. Där går men hem och sitter ensam i sin stuga.

  

ONSDAG!

Idag är det onsdag. Bella jobbar och jag och Emma har städat ur övernattningslägenheten och nu har vi gått till Biblioteket -som inte har siesta!! Äntligen kan jag få lite kontakt med omvärlden!

.

Jag tycker det är en aning jobbigt att lägenheten är som den är, men det finns inte så mycket att göra åt den saken. Jag längtar otroligt mycket tills jag kan packa upp mina saker och känna att jag har ett riktigt rum att bo i. Idag är det ganska mulet i Barcelona, men otroligt varmt. Jag vet inte riktigt vad som händer resten av dagen (det vet man aldrig här). Jag skulle behöva handla lite saker. Snart ska vi fixa ett spanskt personnummer till mig, ett spanskt simkort (fy tusan vad dyrt det är att ringa med halebop här!), bankkort mm. Men det blir nog mañana, mañana….

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards