Ebbas dagbok

Alla inlägg den 11 september 2010

Av Ebba Eriksson - 11 september 2010 16:26

Hej!

Idag är det lördag och första veckan på barskolan är avklarad. Det har varit en spännande vecka och jag har lärt mig väldigt mycket nytt. Några av drinkarna vi har lärt oss är Highball, Bloody Mary, Dirty Mother, Cuba Libre, Old Fashion, Rusty Nail m.fl Vi har fått stå i barnen en hel del. Vi är tre åt gången som får stå där och så får vi beställningar som vi ska göra. Jag har en tendens att få blackout när jag ställer mig där uppe. Jag kan alla drinkar när jag sitter och tittar på, men när jag väl står där så finns de inte där. Jag hoppas att de dumheterna snart ska försvinna.

.

I onsdags storhandlade jag så att jag ska kunna äta lite billigare här hemma och inte behöva gå ut och äta varje dag. På kvällen gjorde jag och Bella omelett och drack lite vin till. Sedan satt vi och snackade och jag pluggade lite och Bella skrev listor. Den damen alltså, hon skrev en lista över listor hon skulle skriva… 

.

På torsdagseftermiddag följde jag med Emma för att handla en klänning som hon ska ha på bröllopet hon ska på nu när hon åker hem till England. Vi sprang runt i en massa affärer. Vet ni hur mycket snyggt det finns här?! Jag måste börja tjäna pengar så att jag kan shoppa! Vi hittade en fin klänning åt henne som blir perfekt för bröllopet!  Senare på kvällen gick vi på konsert. Det var några av Bellas vänner som spelade. Det var jag, Bella, Emma, Alex, Dave och Rebecka som var dit. Jag tyckte väldigt mycket om musiken de spelade. Det var ett band med ca sex personer och de spelade gitarr, trummor, trumpet, saxofon, dj-mixer. Vi dansade och dansade! Efter det drog vi på efterfest och efter det drog vi ner till hamnen där människor satt och hängde tillsammans. De spelade, sjöng, dansade och satt och snackade med allt och alla. Det var en mycket trevlig natt och vi kom inte i säng fören sent på småtimmarna.

.

Skoldagen i fredags var riktigt skön. Vi var på stranden hela dagen och övade Flairing. Flairing är när man gör konster med flaskorna. Man kastar, snurrar, fångar och gör en massa häftiga trix. Det kom en flairing-instruktör som var helt galet duktig! Man bara stod och gapade när han kastade runt sina flaskor. Det är verkligen svårt i början men det är kul när man känner att man börjar få ordning på det. Man lär sig ganska snabbt och jag kan redan en hel del coola kast! Snacka om vilka party trick jag kommer kunna!

.

Oj vad vi alla brände oss efter en heldag på stranden. Jag känner fortfarande att det ömmar lite även fast jag inte är röd längre. Efter timmarna på stranden gick jag hem och tog en siesta. På kvällen gick jag till Barcalonetta för att laga mat tillsammans med de andra bartendertjejerna. Vi lagade tacos. Mums! Vi drack Sangria och fixade oss för att göra Barcelona osäkert. Vi åkte till en förfest som de från den andra bertendergruppen hade hemma hos sig. Där snackade vi och drack ännu mera Sangria. Därefter tog vi en taxi bort till en nattklubb. Vi var uppsatta på deras lista och när vi kom in fick vi först en gratis cocktail sedan fick vi ett vip-bord och där bjöd de oss på Cava. Kändes lyxigt!  Vi dansade natten lång. Det var kul att bekanta sig med människorna i den andra gruppen. De läser på engelska eftersom det är folk från Ryssland, Finnland och Danmark. De är jättehärliga människor.

.

Oj, oj, det känns som om jag bara rabblar upp en massa osammanhängande saker här. Jag hoppas det går att förstå. Igår åkte Emma hem till England. Hon blir borta en vecka, sen kommer hon tillbaka i 4 dagar innan hon drar vidare för att resa runt i södra Spanien. Det känns tråkigt att hon inte ska bo här mer. Vi har haft så mycket skoj ihop sen jag kom hit. Hon har visat mig runt här i staden och lärt mig en massa bra saker. 

.

Idag har jag sovit länge. Jag börjar bli less på att sova på en luftmadrass nu. På onsdag ska de tydligen komma och göra sista saneringen och efter de få vi möbler. Åå jag vill ha en säng! Resten av dagen tänkte jag att jag skulle ta mig i kragen och plugga lite. Får se om jag går och lägger mig i parken och pluggar in lite drinkar och övar lite flairing. 

Här kommer lite blandade bilder från veckan. Bartenderskola och utgång. 

                  

Av Ebba Eriksson - 11 september 2010 16:15

Ännu en dag på barskolan idag. Det var roligt, men väldigt svårt idag tycker jag. Det var mycket nya saker som vi snabbt skulle ta in. Vi fick stå en hel del i baren och blanda till flera olika drinkar. Jag känner att jag verkligen behöver öva mera och plugga in alla de drinkar som vi fått lära oss idag. Det är mycket på en gång. Olika glas. Shaka, röra, bygga eller blenda? En massa olika spritsorter och smaksättningar. Komma ihåg sugrör, servett, drinkpinne och garneringen. Men det är kul!

.

Igår var det fotbollskväll igen. Heja Sverige! Tittade väldigt lite på matchen igår, det blev mest en massa snack med härliga människor. Vi hade en mycket trevlig kväll!  

.

Idag tänkte jag att jag skulle ta och gå ner på stranden, men jag vet inte om jag kanske ska ta mitt förnuft till fånga och gå och handla mat och sen stanna hemma och plugga. Jag kan ju plugga på stranden också, men det blir liksom inte samma sak. Ja, jag ska nog ta och vara lite smart och läsa in allt som vi ska ha lärt oss.

2 bilder från fotbollskvällen. 

1.Rebecka och Bella. 

2.Dave och Alex

    

Av Ebba Eriksson - 11 september 2010 16:12

Nu har jag skaffat mig ett spanskt telefonnummer.


(+36) 633 602 731


Så om ni vill nå mig är det bara att ringa! 

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards