Ebbas dagbok

Alla inlägg den 13 september 2010

Av Ebba Eriksson - 13 september 2010 16:52

Sitter vid en spansk dator. Darfor kan jag inte anvanda de tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet.


Det var valdigt kul pa barskolan idag. Vi larde oss flera goda och roliga drinkar! Bland annat Cosmopolitan, Metropolitan, Sea Breeze, Harvey Wallbanger.


Nu ska jag strax ga upp till mig och slanga i mig natt att ata och sen ska jag ta mig ner till Barcaloneta for att ga pa spanskakurs. Ikvall kanska jag ska ut tillsammans med de andra bartjejerna, men jag vet inte riktigt - har ju blivit ganska mycket de senaste dagarna.


Vi hors!!

Kommentera garna! <3

Av Ebba Eriksson - 13 september 2010 16:33

Måndag igen, efter en intensiv helg -igen. Nu har jag varit Barcabo i 2 veckor. Tiden har gått snabbt eftersom här händer det saker mest hela tiden.

.

Lördag:

Eftersom det här är min personliga blogg och jag vill dela med mig så mycket som möjligt av både händelser och känslor så tänker jag skriva om min depression jag hade i lördags. Jag hade verkligen en deppdag. Jag började fundera över vad jag egentligen gör här i Barcelona, varför jag är här och om jag verkligen passar in. Ju mer jag funderade på det ju jobbigare kändes det. Det kändes som om det här inte var den rätta platsen för mig att vara på, men jag kunde inte heller komma på någon annan plats som skulle passa bättre. Jag längtade hem, men samtidigt visste jag att det inte finns något vettigt för mig att göra hemma. Det blev som en ond cirkel: ju mer jag tänkte på allt desto ledsnare blev jag.

.

 När jag kom hem från parken var Bella hemma. Jag berättade för henne hur jag kände mig och så grät jag en skvätt. Bella hjälpte mig att få tankarna i andra banor. Det är jobbigt att flytta till ett annat land. Utan att kunna språket kan det lätt bli att man känner sig som ett spöke, men det kommer bli bättre för jag ska lära mig spanska. Jag ska också hitta min plats här. Just ni vet jag inte riktigt vem jag är här i Barcelona, men med tiden kommer jag hitta fler vänner, hitta mer saker som jag gillar att göra och hitta mina favoritplatser. Då kommer jag känna mig mer hemma här.

.

Eftersom mina känslor var ganska ur spel och mina tankar var alldeles surrig så kändes det som att det enda rätta var att ge sig ut och hitta på något för att få ägna sig åt något helt annat. Bella och jag tog Metron för att möta upp Greig uppe i Gracia. Greig har bott häri 7 år och han vet alla ställen som är värda att gå på. Vi började med att gå till en bar och spela biljard och dricka öl. Det var riktigt roligt. Det är förvånansvärt svårt med biljard, men otroligt kul. Därefter vandrade vi runt till lite olika barer. Vi drack riktigt goda cocktails på ett litet funky ställe, vi kolla läget inne på en rockbar och vi satt och snackade i timmar inne på en jazzbar. Klockan tre blev vi utkastade eftersom de stängde och vi tog Metron hem till Greig som hade erbjudit sig sängplatser åt oss (vilket vi gladeligen accepterade eftersom vi sovit på golvet i veckor). Jag sov fantastiskt bra den natten!

Biljard

    I Metron pa vag hem

Bella och Greig dricker cocktails

Söndag:

Vi vaknade kring tolv och åt en god frukost ute på Greigs balkong. Vi hade inga direkta planer för dagen. Greig skulle ner till stranden och ta det lugnt, medan jag och Bella mer kände för att göra en utflyt lite utanför staden. Vi flickor gick hem för att borsta tänderna och byta om och där bestämde vi oss för att gå upp till Tibidabo.

      

 Om ni sett bilder från Barcelona så har ni säkert sett den stora kyrkan högt uppe på ett berg med en stor staty av Jesus som har sina händer utsträckta över Barcelona – det är Tibidabo. Vi tog taget bort till bergets sluttning men istället för att ta rälsbussen som går hela vägen upp bestämde vi oss för att gå. Det var varmt och ansträngande men otroligt roligt eftersom vi fick se så mycket. Vi såg stora kaktusar, höga växter som såg ut att kunna äta upp oss, vi kände doften av underbara blommor och så såg vi ett vildsvin inne bland buskarna.

.  

        

 Det var fantastiskt uppe på Tibidabo. Det är inte bara en kyrka där uppe, det är också ett tivoli med antika karuseller som fungerar än idag. Det är ett vackert pariserhjul, en röd bergochdalbana, ett propellerplan som går runt runt och en massa andra karuseller. Efter vår vandring upp tog vi oss en siesta i ett lugnt hörn. Vi åt lite vattenmelon och banan som vi hade tagit med oss, sedan låg vi på en bänk och hade det fantastiskt skönt. Jag tror jag aldrig har sett en så fantastisk utsikt som jag gjorde där uppifrån. Man såg långt upp bland bergen, man såg hela Barcelona och byarna runt omkring och man såg det vidsträckta havet som blev ett med horisonten. Det är så svårt att fånga på bild. Bilderna ser inte alls ut som verkligheten. Jag hoppas att ni någon gång får komma upp där och uppleva det själva.

    Siesta

När vi ändå var där uppe var vi ju tvungna att gå upp och morsa på Jesus. Det kan ju inte vara kul att stå där hela dagarna liksom. Så vi åkte upp i hissen ändå upp till toppen av kyrkan. Han är mycket med skräckinjagande än vad jag trodde, den där Jesus. Där uppifrån lär han ju ha koll på allt och alla här i Barcelona, så man får nog passa sig för vad man tar sig för. Jag och Bella tog en hel del läkra kort där uppifrån. Det var som om man fick svindel, men det var en otrolig cool känsla att stå där uppe och se ut över staden, bergen och havet.

Vi morsade pa Jesus. 

                   

  

Bellas jattehand invarderar staden!

 Vi var uppe i Tibidabo i flera timmar. Det började skymma när vi var på väg ner. Vi hittade en bra stig som ledde oss ner från berget och längs stigen hittade vi ett jättestort fikonträd. Vi stannade och smakade på frukterna – åå så goda de var! Vi började klättra och plocka fler och vi samlade dem i en av påsarna som vi hade med oss. Det var jättekul och vi klättrade som apor.

  

Bella i fikontradet

När vi fullt påsen lite över hälften sa vi att det fick räcka. Vid den tiden hade det hunnit bli nattsvart. Vi bestämde oss för att gå längs med bilvägen. Vi var fortfarande väldigt högt upp och visste inte exakt hur vi skulle ta oss ner. Vi hittade en trappa som kändes som om den kunde leda oss i rätt riktning. Vi gick ner, men visste fortfarande inte riktigt vart vi var.

    

Barcelona by night

Efter en stund mötte vi ett äldre par tillsammans med en kille och vi frågade hur vi skulle ta oss ner till närmaste tågstation. De sa att det bara tog 8 minuter att gå dit och att de var på väg dit så vi kunde följa med dem. När vi berättade att vi varit uppe i Tibidabo och gått därifrån blev de chockade för det var tydligen ganska långt dit så vi måste ha villat bort oss ganska rejält.

.

 Vi kom tillbaka till Plaza Cataluna vid tiotiden. Det var egentligen sagt att vi skulle hem till Mattias och titta på film, men efter dagens stora äventyr kände vi oss allt för trötta och gick hem och lagade mat och rensade fikon istället. Vi rostade bröd i stekpannan och hade på buffelost, mango och avokado och till det drack vi te. Jag pluggade lite och sedan somnade vi båda ovaggat. . Det var väldigt roligt att komma iväg från stadens myller ett tag. Det fick mig att inse vad mycket det finns utanför och runt omkring Barcelona. Jag känner inte alls av lördagens depression längre. Nu känner jag mig mer glad och peppad för att skapa mig ett liv här i Barcelona.

  

Bella med alla vara nyplockde fikon.

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards