Ebbas dagbok

Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Lussebullar och svenska julsånger. Vart har jag hamnat?

Av Ebba Eriksson - 23 november 2009 12:30

  Lussebullefabriken! Ebba, Christine, Kathy, Melanie och Denali. Alla trängdes vi inne i köket och bakade lussebullar till svenska julmusik. Kan ni fatta hur härligt det kändes att stå där och rulla lussekatter till "Nu tändas tusen juleljus" och "Staffan var en stalledräng"? Det kändes konstigt, men underbart. 

  Medan kvinnorna var inne i lussefabriken satt gubbarna barnvakt åt flickorna som var lite överallt. Kevin, Annali, Denali, Linnea och John.

 

Melanie, Kathy och Denali knådar ihop sina gula saffrans degar.

  Jag och Christine bankar och knådar. Vi fick till riktigt fina degar.

       Linnea penslar bullarna med smör och trycker ner russin i dem.

 

Denali tittar lite skeptiskt på sin degklump. Hon var riktigt duktig på att rulla degen, fast hon ville inte riktigt göra lussebullar på det traditionella sättet, hon ville att de skulle se ut som små klumpar eller grodor istället.

 

Underbara Kathy! Hon är alltid så glad och hon är verkligen genomsnäll, från topp till tå. Hon är en sån där fantastisk mormor som alla mormödrar ska vara, lika som min mormor är.

 

Söta Melanie står och steker pancakes till frukosten. Hon är nog den mest kreativa människa jag känner. Hon lagar alla möjliga roliga maträtter och hon bakar gudomligt, dessutom kan hon sticka de mest fantastiska kläderna, sy lapptäcken kläder o.dy , göra läderböcker och en massa annat. Så vill jag också vara!

 

Fantastiska Christine. Så klok och rolig hon är. Det går inte att ha en tråkig stund tillsammans med henne. Omtänksam och generös är två andra stora egenskaper som hon har. Jag hoppas att talesättet "Man blir som man umgås" verkligen stämmer för mig.

 

Jästa och ska nu in i ugnen. Ganska fina va?

  Många bullar blev det, och detta är bara hälften..

 

Resultatet! Visst ser de smarriga ut? Jag kan lova att de var underbart goda!

  På kvällen tittade jag, Melanie och Christine på film, fikade på några nybakta lussebullar, åt saffranglass och drack te. Det var mys på hög nivå!

 
 
Ingen bild

mamma

24 november 2009 09:50

TACK för alla underbara bilder! Sååå härligt att se. Och Ebba, du var ju en omtänksam och generös person redan innan du åkte till dessa fantastiska männinskor...:)

 
Ingen bild

mormor

24 november 2009 10:56

Håller med mamma Monica i allt hon skrivit. Undrar vad en påse saffran kostar hos er, köpte en påse 0,5 gram, den kosta 36,90!!! Det blir inte så många "Saffransbullar" på Östlingsv. i år . Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ebba Eriksson - 29 mars 2014 12:00

Nytt namn på bloggen!    Kika in denna: http://ebbas30sekunder.tumblr.com     ...

Av Ebba Eriksson - 23 mars 2014 23:14

Nya tider kräver ny blogg!  Kika in: http://ebbamatildaeriksson.tumblr.com   Bloggen har jag döpt till "30 sekunder Ebba". Tanken är att jag ska lägga upp ett inlägg om dagen, men då kan det vara allt från bilder, videos, citat eller blogginläg...

Av Ebba Eriksson - 26 februari 2014 23:31


Varför kan jag aldrig komma i säng i tid?! Klockan blir alltid på fel sida om dygnet innan jag gjort klart allt som ska göras och kommit till ro för att krypa ner i sängen. Det är tur att jag inte är  beroende av en viss mängd sömntimmar, och det är ...

Av Ebba Eriksson - 25 februari 2014 23:07

Börjar känna att min praktik närmar sig. Snart blir jag en Stockholmsbrud! Och kanske även en dataspelsnörd... Ska bli himla spännande. Jag börjar längta till att få skapa mig en vardag på ett nytt ställe. Har gjort det ett antal gånger tidigare ...

Av Ebba Eriksson - 11 februari 2014 20:07


Ikväll jag jag varit inspirationsföreläsare på Venture cups kickoff i Umeå. Det var himla kul! Kring 50 personer var samlade för att lära sig mer om denna fantastiska tävling. Jag hoppas att många anmäler sig och får vara med på detta fantastiska äve...

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards