Ebbas dagbok

Alla inlägg den 10 april 2013

Av Ebba Eriksson - 10 april 2013 22:13

Alldeles upprymd är jag nu! Full av energi, inspiration och kreativitet! Blir alltid så här sprudlande efter att ha umgåts med likasinnade människor som andas entreprenörskap. Detta har jag ikväll fått göra i dubbel bemärkelse!


På eftermiddagen var det mingel på Uminova med juniora entreprenörer och seniora entreprenörer. Vi minglade, åt tillsammans och sen så fick vi lyssna på två pitcher samt ge feed-back på dessa efter en viss modell. Det var mycket lärorikt och spännande. 


I samma sekund som mingelkvällen på Uminova slutade började en kväll om socialt entreprenörskap på Rex nere i stan. Jag och Annette kastade oss på cyklarna och trampade i rasande fart. Där var nästa spännande event denna dag. Det var Ashoka och Reach for Change som anordnade en föreläsning/workshop/nätverksträff som handlade om hur man genom entreprenörskap ska åstakomma något positivt för samhället. Johan Wendt var där och pratade om hur han startade Mattecentrum och Ida Östensson pratade om hennes arbete för jämnställdhet på frittiden och i idiella föreningar genom hennes Crossing boarders. Sjukt inspirerande! Skulle kunna skriva hur mycket som helst om dessa båda människor men jag lämnar det nu, för den här gången. Måste försöka lugna ner mig och krypa ner i sängen. Om mindre än 12 timmar ska jag vara tillbaka på Rex. Imorgon är det en HELDAG med entreprenörskap. Almi ordnar en dag som heter Fullträff med föreläsningar, work-shops, utställare, mingel, mat och nätverkande. Helt fantastiskt kul ska det bli! Jag ska vara en del i Uminovas workshop där de har pitchträning. 


Socialt entreprenörskap är verkligen något spännande och som jag hoppas kunna ägna mer tid åt. Det var en härlig känsla inne i rummet där föreläsningen var. Jag kunde nästan ta på drivkraften och kreativiteten hos alla som var där. Det är en speciell typ av människor som går på dessa event. Många av dem har jag lärt känna just för att vi dras till den här typen av ämnen. Det är spännande tycker jag. Dessa personer ger mig energi och inspiration. Hoppas på en lika givande dag imorgon! 

Ovido - Quiz & Flashcards