Ebbas dagbok

Alla inlägg den 15 april 2013

Av Ebba Eriksson - 15 april 2013 22:25

Lånade en film på bibloteket i veckan. Lånade "An inconvinient truth" av Al Gore. 1,5 timme av att höra hur jorden blir varmare och varmare, hur katastrofer är nära, hur koldioxidutsläppen ökar och hur vi människor förstör jorden. Jag tycker att tanken är bra; att sprida fakta om global uppvärmning till männsiskor runt om i världen. Men jag blir så arg. SÅ ARG. Och det är inte ofta som jag blir arg! Mellan scenerna där Gore berättar all fakta och ger känslan av att undergången är nära så åker han bil, flygplan, bil och flygplan. Vad är meningen med det? Ska han inte i en sån här typ av film visa hur man ska bete sig för att minska utsläppen? Inte prata om de och sedan i samma film agera som om de inte fanns? Var tog "Lev som du lär" vägen? Ååh vad arg jag blir!! Hade det inte varit mer trovärdigt om han istället visat på praktiska exempel på hur vi ska agera för en mer hållbar värld? 


Jag är väldigt insatt i dessa frågor, läser mycket om det och inget i filmen var nytt för mig. Jag blir därför mycket kritisk till mycket av den fakta Gore presenterar och anser att mycket av det han säger mest är PR. Han vill framstå som en hjälte (samtidigt som han förespråkar bilåkning och flygplan som transportmedel, BLÄ!). En medelålders fet amerikan som använder olika trick för att fånga sin publik och framstå som hjärtlig. Hans skämt är inte ens roliga och ÄNDÅ skrattar publiken! 

Värst av allt tycker jag är att han bara för skrämselpropaganda! Inga lösningar. Inget hopp på förbättring. Inget "what to do next". Klart som korvspad att man stoppar huvudet i sanden och fortsätter som om ingenting har hänt efter att man sett den här filmen! Om det ändå redan är hopplöst varför ändra sitt beteende mot ett mer klimatsmart?! 


ÅÅÅh så ARG jag är! Se inte den här filmen! Lägg istället 1,5 timme på att ta en promenad, laga en vegetarisk måltid, läsa "Vem fan bryr sig" av Nanny-Maja Anderback eller något annat mer givande än denna att se film. Ska nu försöka tänka på något annat så att jag kan sova! 





Av Ebba Eriksson - 15 april 2013 21:42

"Du vet att du har tagit i ordentligt på träningen när armarna inte orkar skaka en protein-shake." //Utpumpad Ebba efter GRIT-pass. 


Herregud vilket hårt pass. Hur kan man hinna bli så slut på bara 30 minuter? 30 minuter hårt, intensivt, puls-på-max, svett, kondition och styrka. Så bra det känns nu. Känns nu efteråt!


Idag var vi några som anmälde oss att springa milen på Blodomloppet i slutet av maj. Så det är till att hålla träningen igång! Känns bra och motiverande! Ska springa snabbare än någonsin! :)) 





Av Ebba Eriksson - 15 april 2013 17:54

Så uttråkad i duggaplugget! Bläää!! Men imorgon är det över. #tänkpositivt #tänkpositivt #tänkpositivt #tänkpositivt

Ovido - Quiz & Flashcards