Ebbas dagbok

Direktlänk till inlägg 15 april 2013

Arg. arg. arg.

Av Ebba Eriksson - 15 april 2013 22:25

Lånade en film på bibloteket i veckan. Lånade "An inconvinient truth" av Al Gore. 1,5 timme av att höra hur jorden blir varmare och varmare, hur katastrofer är nära, hur koldioxidutsläppen ökar och hur vi människor förstör jorden. Jag tycker att tanken är bra; att sprida fakta om global uppvärmning till männsiskor runt om i världen. Men jag blir så arg. SÅ ARG. Och det är inte ofta som jag blir arg! Mellan scenerna där Gore berättar all fakta och ger känslan av att undergången är nära så åker han bil, flygplan, bil och flygplan. Vad är meningen med det? Ska han inte i en sån här typ av film visa hur man ska bete sig för att minska utsläppen? Inte prata om de och sedan i samma film agera som om de inte fanns? Var tog "Lev som du lär" vägen? Ååh vad arg jag blir!! Hade det inte varit mer trovärdigt om han istället visat på praktiska exempel på hur vi ska agera för en mer hållbar värld? 


Jag är väldigt insatt i dessa frågor, läser mycket om det och inget i filmen var nytt för mig. Jag blir därför mycket kritisk till mycket av den fakta Gore presenterar och anser att mycket av det han säger mest är PR. Han vill framstå som en hjälte (samtidigt som han förespråkar bilåkning och flygplan som transportmedel, BLÄ!). En medelålders fet amerikan som använder olika trick för att fånga sin publik och framstå som hjärtlig. Hans skämt är inte ens roliga och ÄNDÅ skrattar publiken! 

Värst av allt tycker jag är att han bara för skrämselpropaganda! Inga lösningar. Inget hopp på förbättring. Inget "what to do next". Klart som korvspad att man stoppar huvudet i sanden och fortsätter som om ingenting har hänt efter att man sett den här filmen! Om det ändå redan är hopplöst varför ändra sitt beteende mot ett mer klimatsmart?! 


ÅÅÅh så ARG jag är! Se inte den här filmen! Lägg istället 1,5 timme på att ta en promenad, laga en vegetarisk måltid, läsa "Vem fan bryr sig" av Nanny-Maja Anderback eller något annat mer givande än denna att se film. Ska nu försöka tänka på något annat så att jag kan sova! 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ebba Eriksson - 29 mars 2014 12:00

Nytt namn på bloggen!    Kika in denna: http://ebbas30sekunder.tumblr.com     ...

Av Ebba Eriksson - 23 mars 2014 23:14

Nya tider kräver ny blogg!  Kika in: http://ebbamatildaeriksson.tumblr.com   Bloggen har jag döpt till "30 sekunder Ebba". Tanken är att jag ska lägga upp ett inlägg om dagen, men då kan det vara allt från bilder, videos, citat eller blogginläg...

Av Ebba Eriksson - 26 februari 2014 23:31


Varför kan jag aldrig komma i säng i tid?! Klockan blir alltid på fel sida om dygnet innan jag gjort klart allt som ska göras och kommit till ro för att krypa ner i sängen. Det är tur att jag inte är  beroende av en viss mängd sömntimmar, och det är ...

Av Ebba Eriksson - 25 februari 2014 23:07

Börjar känna att min praktik närmar sig. Snart blir jag en Stockholmsbrud! Och kanske även en dataspelsnörd... Ska bli himla spännande. Jag börjar längta till att få skapa mig en vardag på ett nytt ställe. Har gjort det ett antal gånger tidigare ...

Av Ebba Eriksson - 11 februari 2014 20:07


Ikväll jag jag varit inspirationsföreläsare på Venture cups kickoff i Umeå. Det var himla kul! Kring 50 personer var samlade för att lära sig mer om denna fantastiska tävling. Jag hoppas att många anmäler sig och får vara med på detta fantastiska äve...

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards