Ebbas dagbok

Alla inlägg den 27 januari 2010

Av Ebba Eriksson - 27 januari 2010 23:30

Så efter vår raska morgonpromenad låg vi alltså och pressade, läste och tog det lugnt i solen intill poolen på vårt hotell.

Dagens kommentar: "Hemma är det snöstorm och här ligger vi under palmerna." -mormorn-


Vid halv ett hoppade vi på bussen som tog oss tillbaka dit vi varit på morgonen då vi trodde att vi skulle får åka sightseeing-båt. Denna gång skulle båten i alla fall gå och det var redan mycket folk där. Så här såg båten ut:

  The Jungle queen

Det var en häftig tur och vi fick se många häftiga delar av Fort Lauderdale. Vi har sett miljardvillor och miljardbåtar. Det är läskigt vad folk är rika här. Husen ser ut som palats och båtarna som stora skepp. Hur kan folk bli så rika? Vi hade en guide som berättade lite om priserna på kåkarna och vilka som bodde där. På ett ställe berättade han att ägarna hade köpt upp tre hus som låg intill kanalen, rivit dem och byggt upp ett gigantiskt hus där. Dessutom hade de ett stort lyxskepp ankrat i kanten. Här kommer lite bilder:

        Största villan i F.L

  Här är den! Piratbaren.


Båten tog oss till Jungle Island. Där fick vi gå av och titta på en massa djur. Ön var ganska liten, men det kändes som att stiga in i en riktig jungel med höga palmer och stora träd. Vi såg papegojor, apor och alligatorer. Vi såg en häftig alligatorshow, fast jag tyckte det var mest synd om alligatorerna.Det var lite läskigt. Jag har läst så mycket om alligatorer och vet hur farliga de kan vara, så det var lite läskigt att titta på.

         

Här har vi en mycket orginell apa, dess latinska namn är Mammidatis Apus. 


Efter ca 40 minuter på the Jungle Island var det dags att stiga på båten igen. De hade sagt åt oss att vi skulle ha samma platser på tillbakavägen som vi hade på ditvägen. Men när vi kom upp till andra däck rad 11( som var våra platser) var de upptagna av en bastant mörk man iförd solglasögon och en allvarsam kvinna. Jag gick fram och sa åt dem att det var våra platser, men de svarade med att det var fria platser på båten. Jag sa att de hade sagt att vi skulle sitta på samma platser som innan, men de vägrade flytta eller lyssna till mig. Jag stod kvar där jag stod och sa åt dem gång på gång (jag vägrade ge mig). Till slut började människorna runt om oss hjälpa mig och de sa också till mannen och kvinnan att de inte var deras platser. Till slut reste de sig och vi kunde sätta oss. Efter det fick jag klappar på axeln och berömmande ord av de som satt i närheten. De tyckte det var bra att jag stått på mig. Jag kände mig lite stolt.(kan egentligen tycka att det är lite som ett mellanstadiebråk att bråka om platser, men eftersom vi var tillsagda att inta samma platser tycker jag att "rätt ska vara rätt")

  Jag och mamma på "våra" platser.


Efter sightseeingen gick vi till Las Olas för att äta mat på "The Cheesecake Factory". Mums, vilken god mat de har där och man får så himla mycket! Här i USA är det jättevanligt att man tar med sig maten som man inte orkar äta upp i en "doggy-bag". Jag tycker det är jättebra, man har ju batalat för maten, så varför ska man kasta den? Så vi tog med oss det vi hade kvar på tallrikarna, så nu är morgondagens middag räddad. Vi var ju också tvugna att dela på en Cheesecake, det blev en med vit choklad och hallon. Mums!

Därefter tog vi bussen tillbaka till hotellet. Mamma och jag gick på en liten kvälls-shoppingtur och nu har vi myst en stund med M&M´s och Bacardi. Låter det som om vi bara äter och dricker?


Imorgon ska vi försöka ta oss till South Miami Beach. Det kan bli ett stort äventyr. Vi ska försöka hitta rätt i virrvarret av bussar och hållplatser. Önska oss lycka till! Om vi nu tar oss ända ner till Miami tror jag vi kommer få en toppendag!




Av Ebba Eriksson - 27 januari 2010 16:15

"Hurttanter" som vi är hade vi klockan ställd på 8.00 Vi tog en kvick frukost och begav oss av på en rask promenad för att hinna med en sightseeing-båt som skulle gå vid 9.30 Men när vi kom fram var båten inställd. Men vi köpte biljetter till turen som går 1.30 och så tog vi bussen tillbaka till hotellet. Så nu ska vi pressa i två timmar, äta lunch och bege oss tillbaka dit igen senare.


Ha det bra!

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards