Ebbas dagbok

Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Ebba Eriksson - 4 februari 2010 16:15

  

Så idag har jag varit på Arbetsförmedlingen. Varför tar det emot så mycket att gå dit egentligen? Jag har dragit mig för att gå dit och jag har fått nått slags mindervärdeskomplex av bara tanken på att öppna dörren och stiga in i lokalen. Jag har väldigt många fördomar om arbetsförmedlingen och människorna som går dit. Jag har fått bilden av att arbetsförmedlingen är en plats där icke utbildade, inkompetenta och lite dumma människor kan gå för att få hjälp att skaffa jobb eftersom de inte är kapabla att göra det på egen hand. Människorna som går dit är folk som inte gått nått gymnasium, inte har några arbetslivserfarenheter eller framtidstro. Jag har fått för mig att om jag går dit kommer även jag bli en av de människor som på något vis hamnat utanför samhället och kommer tvingas gå kurser som ”Hur du skriver CV” eller ”Hur du uppför dig bland folk”. Jag kommer också tvingas ta praktikplatser på t.ex värmeverket, reningsstationen eller soptippen. Det är i alla fall min uppfattning om Arbetsförmedlingen.


Det var inte så värst farligt att gå in dit i alla fall. Jag fick hjälp av snälla damer att fylla i lite uppgifter på datorn.  Det var inte så svårt. Bredvid mig satt en kille som passade perfekt in på min mall för ”människorna som kommer till ”AF”. Sedan fick jag komma in i ett rum och prata med ytterligre en kvinna. Om några dagar ska jag få komma tillbaka på intervju. Det känns läskigt att jag inte vet hur min närmaste framtid kommer se ut (inte min framtid över huvudtaget om jag ska vara ärlig), men samtidigt är det spännande också- Nu kan vad som helst hända.


Av Ebba Eriksson - 4 februari 2010 10:15

I morse steg vi upp klockan 6.30, för vi skulle vara riktiga hurt-bullar och gå iväg på morgonyoga. Vi åt en snabb frukost, stressade på oss kläder och rusade ner i trapphuser där vi mötte Peters klasskompis Felix som sa att yoga-lektionen var inställd pga magsjuka. Jaha, bara att pallra sig upp igen. Vi lade oss och sov i två timmar till.


Klockan 10.49 vinkade jag av Johanna vid tåget som gick mot Uppsala. Det var tråkigt att säga hej då, men jag vet att vi snart kommer ses igen!

Presentation


Den här bloggen bjuder på ett fartfyllt studentliv kryddat med entreprenörskap och givande utmaningar.

Gästboken

Senaste inläggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Följ min blogg!

bloglovin

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

4 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards